• min

Herken op tijd een burn-out en voorkom hiermee langdurige uitval

Als je aan een collega of vriend vertelt dat je ziek of moe bent, dan geef je diegene vaak erg weinig (belangrijke) informatie. Hoe ziek ben je? Of hoe moe ben je? Ben je slechts verkouden of twijfel je aan je gezondheid? Slaap je slecht door stress of heeft het te maken met je fysieke gestel? Bij een burn-out is dit hetzelfde verhaal.

De 12 stadia van een burn-out

urn-out komt voor in veel fases. Zo praat men soms van ‘overspannen’, ‘opgebrand’ of ‘overwerkt’. Of het uit zich in ‘ik kan niet wachten op de pauze’, ‘ik ben toe aan vakantie’ of, in de laatste fase, tot een serieuze ‘burn-out’ waarbij je een half jaar hersteltijd nodig hebt om je leven weer op de rails te krijgen. De passende reactie op verschillende stadia van een burn-out is dan ook erg verschillend.

Herkenning en ondersteuning

Op welke manier kom je erachter hoe erg je het is? Want de ‘fase van burn-out’ is interessant om te herkennen ter ondersteuning van het nodige herstel. Gelukkig kan de wetenschap hierbij helpen! Zo is onlangs een klassiek Amerikaans wetenschappelijk artikel uit het stof gehaald waarin de 12-stadia van een burn-out worden beschreven door de grondleggers van de burn-out behandeling; psychologen Herbert Freudenberg en Gail North.

De fases:

  1. De dwang om jezelf te bewijzen: je hebt constant de neiging om jezelf te bewijzen. De meest enthousiaste medewerkers, die het makkelijkst verantwoordelijkheid op zich nemen zijn hier vaak het gevoeligst voor. Onzekerheid kan hier een belangrijke rol in spelen.
  2. Harder werken dan nodig is: je mist de vaardigheid om te beseffen wanneer het genoeg is. Je werkt langer door en in een hoger tempo dan je collega’s. Je grenzen zijn in deze fase niet goed zichtbaar en ‘nee zeggen’ is niet iets wat je makkelijk doet.
  3. Behoeftes nemen af: je slaapt onregelmatig, je eetpatroon is verstoord en er is vaak sprake van een tekort aan sociaal contact.
  4. Doorschuiven van problemen: uitstelgedrag of ontkenning. Misschien steek je zelfs je kop in het zand omdat je je onzeker voelt over je vermogen goed met de situatie om te gaan. Je kunt je enigszins bedreigd, in paniek of opgejaagd voelen.
  5. Verschuiving van datgene wat belangrijk voor je is: waardebeleving is niet meer wat het was, je vrienden en familie schuif je aan de kant, hobby’s worden als irrelevant beschouwt en werken is je enige focus.
  6. Ontkennen van ernstige problemen: onverdraagzaamheid richting je omgeving wordt groter, zo kun je collega’s waarnemen als dom, lui, veeleisend of ongedisciplineerd. Sociale contacten onderhouden wordt lastiger. Problemen worden gezien als gevolg van tijdsdruk en werk, niet door levensveranderingen of door eigen invloed.
  7. Terugtrek fase: je sociale leven is erg klein of bestaat helemaal niet meer, je hebt het gevoel dat je het gevoel van stress moet onderdrukken door bv slaappillen,alcohol of drugs.
  8. Buitengewone gedragsveranderingen: veranderingen in het gedrag die overduidelijk zijn voor vrienden en familie.
  9. Depersonalisatie: het gevoel van eigenwaarde ontbreekt. Daardoor verlies je het respect voor mensen om je heen. Ook ben je niet meer in contact met je eigen behoefte.
  10. Leegheid van binnen: je voelt je leeg van binnen en mist voldoening. Om dit gevoel de baas te blijven lukt het niet om goed voor jezelf te zorgen en heb je de neiging bijvoorbeeld ongezond te eten.
  11. Depressie: je voelt je verloren, onzeker en de toekomst voelt enigszins angstig en duister.
  12. Algehele burn-out syndroom: Je stort zowel mentaal als fysiek in.

Voorkomen is beter dan genezen

De symptomen verschillen dus van kleine (zorgeloze) gedachten of gedragingen, die je regelmatig op de werkvloer tegenkomt, tot een totale ineenstorting op zowel mentaal als fysiek niveau. Natuurlijk wil je deze verzwaring voorkomen. De manier om dit te realiseren is om aandacht en bewustwording te creëren voor de eerste symptomen, in plaats van deze als een onvermijdbaar onderdeel van het professionele leven te zien.
Hoe eerder je een symptoom constateert en hier mee aan de slag gaat, hoe beter en sneller de verbetering en het resultaat. De minder erge symptomen zijn namelijk indicatoren voor de toekomst. Denk hier dus niet te makkelijk over.

Hoe kun je hier preventief aan werken?

Simple Check werkt met diverse gevalideerde (door TNO ontwikkelde) instrumenten, om (ook) op mentaal niveau van werkgever en medewerker inzicht te krijgen in de mentale gezondheid. Hierbij kunt je denken aan:

  1. Preventief Medisch Onderzoek (PMO)
    Simple Check is gespecialiseerd in het uitvoeren van Preventief Medisch Onderzoek. Dit doen wij, binnen 20 minuten per werknemer, op een door u gewenste locatie met onze Heatlh Check bus.
  2. De TNO: Gezond Leven Scan. Deze Gezond Leven Scan geeft inzicht in de levensstijl en houding van de werknemer. De scan is onderverdeeld in verschillende onderdelen:
    Leefstijlgedrag: over bewegen, voeding, alcohol, roken, slaap en ontspanning;
    Houding en cultuur: over jou kijk op gezond leven en die van je collega’s, vrienden en familie;
    Advies: een persoonlijk advies om aan een gezonde leefstijl te werken.
  3. TNO: Duurzame Inzetbaarheids Index (DIX); dit is een instrument dat medewerkers inzicht geeft in hun Gezondheid & Energie, Vakkennis & Vaardigheden, Motivatie & Betrokkenheid en Werk-Privébalans. Daarnaast stimuleert de DIX medewerkers om actief met hun eigen aandachtspunten aan de slag te gaan.

Dit alles wordt digitaal ondersteund. In een speciaal ontwikkelt portaal krijgen alle medewerkers, via een uiterst beveiligd en persoonlijk health dashboard, inzicht in zijn of haar fysieke en mentale gezondheid. Dit ‘duurzaam-inzetbaarheidsportaal’ biedt de werknemer een mogelijkheid om gericht en gemotiveerd te werken aan een gezonde leefstijl en biedt de werkgever en/of HRM de mogelijkheid om hierin te faciliteren middels op maat gemaakte of geleverde content gericht op duurzame inzetbaarheid.

Lees het originele artikel op www.inc.com
bron: http://99u.com/workbook/25941/the-12-stages-of-burnout

Meer lezen?

Hieronder vind je een selectie van andere interessante nieuwsberichten die aansluiten bij wat je zojuist hebt gelezen. Ontdek en laat je inspireren!

Positieve gezondheid met een vleugje duurzame inzetbaarheid

Positieve Gezondheid is een benadering die zowel binnen de gezondheidszorg als het onderwijs steeds meer aandacht krijgt. En dat is niet voor niets. Het blijkt dat door de focus te leggen op de mogelijkheden, de veerkracht en de zingeving van mensen, dit leidt tot meer gezondheid, welzijn en werkplezier. Daarnaast zorgt deze aanpak voor betere beheersing van zorgkosten en een effectieve samenwerking en afstemming met alle betrokken partijen. Echter wordt deze benadering vooral toegepast op het verbeteren van de zorg en/of diensten, en in mindere mate richting de eigen medewerkers. En dat vinden wij zonde. Lees verder over onze innovatieve methode om Positieve Gezondheid te integreren met de duurzame inzetbaarheid van jouw medewerkers.

28 mei, 2024

Hoe voer je een verzuimgesprek?

Verzuimgesprekken zijn een cruciaal onderdeel van effectief verzuimmanagement en dragen bij aan zowel het welzijn van medewerkers als de operationele efficiëntie van de organisatie. Het gemiddelde ziekteverzuim in Nederland is ongeveer 5%, wat betekent dat elke dag 5 van de 100 werknemers niet aan het werk zijn. Verzuim draagt aanzienlijk bij aan de jaarlijkse kosten voor een bedrijf. Het is daarom enorm belangrijk om binnen een bedrijf aandacht te besteden aan het voorkomen en terugdringen van ziekteverzuim. Een effectief instrument hiervoor is het voeren van een goed en efficiënt verzuimgesprek. Een verzuimgesprek is gericht op het verminderen of terugdringen van verzuim én het bevorderen van het welzijn van medewerkers. Al met al dus een belangrijk onderdeel van een duurzaam inzetbaarheidsbeleid. Maar lang niet iedere werkgever of leidinggevende weet hoe je een effectief verzuimgesprek kunt voeren. Lees verder voor een aantal belangrijke tips.

27 mei, 2024

Dankbaar zijn zorgt voor gelukkig zijn, óók op de werkvloer

Van dankbaar zijn word je gelukkiger, óók op de werkvloer. Het valt niet altijd mee om optimistisch en positief te blijven en te zijn, en dat komt zeker ook door de tijd waarin we leven. Toch werd dit in andere tijden ook zo ervaren en is dit niet iets wat alleen nu speelt. Ook vroeger werd gezegd en gedacht dat de tijd waarin men leefde niet de makkelijkste was. De term 'vroeger was alles beter' geldt zeker voor een langere periode dan alleen nu. Dus je kunt gerust stellen dat het altijd, te allen tijde, belangrijk is om te werken aan je mentale weerbaarheid. En een van die dingen die je daarbij helpen is aandacht te geven aan dankbaarheid. Want dankbaar zijn voor de dingen die wel goed gaan zorgen voor de lichtpuntjes in het leven. En als het je lukt om lichtpuntjes te blijven zien, ook als het niet zo meezit, kan dat veel opleveren. De positieve dingen in je leven blijven ervaren en opmerken en daar dankbaar voor zijn is niet alleen goed voor je eigen welzijn en jouw gezondheid, maar ook voor de sfeer op het werk en de prestaties van je team.

8 mei, 2024