• min

Zo blijf jij gezond op het werk, 8 tips die inspirerend zijn

We willen zo gezond mogelijk leven. We proberen te ontbijten met superfoods, bereiden maaltijden zonder pakjes en zijn ons meer bewust van het effect van sportactiviteiten. Ook gezondheidsapplicaties zoals: de Stappenteller, MyFitnessPal en Running Apps zijn niet weg te denken op menige smartphones. Gezonder leven is vooral in de privésfeer een hot item, maar ook op de werkvloer kun je op de meest simpele manier jouw levensstijl verbeteren. In deze blog geven wij enkele tips die jou helpen ook op de werkvloer gezond te zijn.

Zo blijf jij gezond op het werk

Kom regelmatig tot jezelf

We willen snel en veel werk leveren van hoge kwaliteit. We stellen hoge eisen, wat (hoge) werkdruk met zich meebrengt. Teveel stress werkt je tegen. Ontspanning is hierbij de sleutel tot succes!

  1. Zorg voor genoeg ontspanning. Ga in je vrije tijd bijvoorbeeld een dagje naar de wellness, lees een goed boek of breng tijd door met het gezin. Tijdens het werk kun je voor ontspanning op een andere rustige plek dan je bureau je kopje koffie of thee drinken.
  2. Zet jezelf op de eerste plaats. Door in de avond niet al te vaak af te spreken en je werk niet mee naar huis te nemen, zijn de momenten na werk momenten voor jezelf.

Wist je dat mindfulness je kan helpen om stress te verminderen, angst te verminderen en je algehele welzijn te verbeteren? Bron

Houd het simpel

Veel uit je dag halen wilt niet zeggen dat je moet rennen en vliegen of je hoofd vol moet stoppen met verschillende taken. Een productieve dag betekent vooral dat je gestructureerd en gefocust werkt. Maak je niet te druk, maar maak het voor jezelf zo gemakkelijk mogelijk. Zo krijg je veel meer voor elkaar.

  1. Denk positief. Door van het positieve uit te gaan, creëer je een relaxte houding die je helpt om na een tegenslag de draad weer op te pakken.
  2. Probeer niet perfect te zijn. Door naar het optimale te streven in plaats van naar perfectie werk je met positieve energie naar het resultaat toe en vraag je niet te veel van jezelf.

Eet gezond!

Producten met voldoende proteïne: peulvruchten, noten, salades, verse groenten en vers fruit verhogen je energie level. Met deze producten is de after-lunch dip verleden tijd.

  1. Een veelzijde lunch is gezond en lekker!
    Salades:
    fris, voedzaam en gezond! Probeer twee keer per week in de middag een salade te eten. De eerder genoemde voedzame ingrediënten vormen een ideale basis voor een heerlijke lunch!
    Soepen: makkelijk, licht en borden vol (verse) groenten! Maak een grote pan soep met verse groenten, verdeel het over kleine bakjes, vries het in en neem het mee naar werk. Wist jij dat soep uit een pak soms wel 15 klontjes suiker kan bevatten?
  2. Geniet van tussendoortjes

Door elke twee à drie uur jezelf te verwennen met een gezonde snack blijft je bloedsuikerspiegel gelijk, je energie level op peil en voorkomt het hongergevoel wat vaak leidt tot ongezond ‘snacken’. Je zou denken dat suikers en koolhydraten uitgesloten zijn, maar natuurlijke suikers en carbs (koolhydraten) zijn de basis voor een optimale prestatie. Gezonde snacks zijn:

Kies voor een week 2 tussendoortjes en je kunt wekenlang afwisselen.

  • Worteltjes met humus! Iedereen valt voor deze mini’s: verse wortels die het ook goed doen bij de borrel (met of zonder dip)
  • Gedroogd fruit, extra pure chocolade of ongezouten noten: een gezonde keuze tijdens een borrel, maar ook op elk moment van de dag. Vol vitaminen, mineralen en vezels.
  • Bakje yoghurt met vers fruit of ongezouten noten: paranoten, walnoten, stukjes appel of framboos in je yoghurt. Daar kom jij de dag wel mee door.

Daag jezelf uit!

Door doelen te stellen boor je nieuwe bronnen van energie aan. Je krijgt meer zin om te werken, om langer door te gaan en om harder te werken. Daarnaast geeft het resultaat je een enorme adrenalineboost. Je voelt je blij, productief en voldaan.

  1. Bepaal jouw doel. Maak een lijstje met dingen die je wilt bereiken en nummer jouw wensen naar belangrijkheid. Nummer 1 is jouw missie! Maak hem concreet en ga aan de slag.
  2. Wanneer jij je doel behaald hebt, trakteer jezelf. Na weken van bloed, zweet en tranen mag jij jezelf belonen voor het mooie werk dat je hebt verricht.

Eat right, work hard, feel good!

Vind je het interessant om samen op kantoor aan je gezondheid te werken? Vraag dan onze workshop aan! Workshop: Gezond aan het werk!

Meer lezen?

Hieronder vind je een selectie van andere interessante nieuwsberichten die aansluiten bij wat je zojuist hebt gelezen. Ontdek en laat je inspireren!

Dankbaar zijn zorgt voor gelukkig zijn, óók op de werkvloer

Van dankbaar zijn word je gelukkiger, óók op de werkvloer. Het valt niet altijd mee om optimistisch en positief te blijven en te zijn, en dat komt zeker ook door de tijd waarin we leven. Toch werd dit in andere tijden ook zo ervaren en is dit niet iets wat alleen nu speelt. Ook vroeger werd gezegd en gedacht dat de tijd waarin men leefde niet de makkelijkste was. De term 'vroeger was alles beter' geldt zeker voor een langere periode dan alleen nu. Dus je kunt gerust stellen dat het altijd, te allen tijde, belangrijk is om te werken aan je mentale weerbaarheid. En een van die dingen die je daarbij helpen is aandacht te geven aan dankbaarheid. Want dankbaar zijn voor de dingen die wel goed gaan zorgen voor de lichtpuntjes in het leven. En als het je lukt om lichtpuntjes te blijven zien, ook als het niet zo meezit, kan dat veel opleveren. De positieve dingen in je leven blijven ervaren en opmerken en daar dankbaar voor zijn is niet alleen goed voor je eigen welzijn en jouw gezondheid, maar ook voor de sfeer op het werk en de prestaties van je team.

8 mei, 2024

Herken de signalen van de 12 stadia van een burn-out

Burn-out komt voor in veel verschillende maten of vormen. Zo praat men soms van ‘overspannen’, ‘opgebrand’ of ‘overwerkt’. En van de veel voorkomende “ik kan niet wachten op mijn vakantie” tot de serieuze burn-out waarbij je een half jaar (of langer) hersteltijd nodig hebt om je leven weer op de rails te krijgen. De passende respons op verschillende vormen van stadia burn-out, is erg verschillend. Op tijd reageren en de juiste stappen nemen kan vaak zorgen voor een sneller herstel of juist het voorkomen van erger. In onderstaand artikel worden de 12 stadia besproken en staan belangrijke tips om mee aan de slag te gaan.

17 oktober, 2023

Zitten is het nieuwe roken, we zitten 85% van onze vrije tijd!

VPRO redacteur Katja de Bruin is het met de stelling ‘zitten is het nieuwe roken’ meer dan eens. Zij deed onderzoek naar het effect van het overmatig zitten en de resultaten zijn zorgwekkend. In haar boek ‘Zitten is het nieuwe roken’ gaat zij in op de gevolgen van het vele zitten en biedt diverse oplossingen. Door bijvoorbeeld vaker te gaan staan of een wandeling te maken, verklein je de kans op hart- en vaatziekten en heb je meer energie. De gezondheidsrisico’s die te veel zitten met zich mee brengen lijken nog niet bij iedereen bekend te zijn en daarom is het creëren van bewustwording meer dan nodig.

5 oktober, 2023