• min

Zitten is het nieuwe roken, we zitten 85% van onze vrije tijd!

VPRO redacteur Katja de Bruin is het met de stelling ‘zitten is het nieuwe roken’ meer dan eens. Zij deed onderzoek naar het effect van het overmatig zitten en de resultaten zijn zorgwekkend. In haar boek ‘Zitten is het nieuwe roken’ gaat zij in op de gevolgen van het vele zitten en biedt diverse oplossingen. Door bijvoorbeeld vaker te gaan staan of een wandeling te maken, verklein je de kans op hart- en vaatziekten en heb je meer energie. De gezondheidsrisico’s die te veel zitten met zich mee brengen lijken nog niet bij iedereen bekend te zijn en daarom is het creëren van bewustwording meer dan nodig.

Zitten is het nieuwe roken

De gemiddelde werkende, volwassene Nederlander brengt de helft van zijn werkdag zittend door. Sinds 1980 zijn we 8% meer gaan zitten, met een boven gemiddeld aantal uur per dag. Nergens wordt er zoveel gezeten als in Nederland en daar moeten we iets aan doen.

Gevolgen van te vaak zitten

Sneller vermoeid

Op een gemiddelde werkdag zijn we ongeveer 8 uur per dag achter ons bureau. We stappen in de auto om naar ons werk te gaan, waarin we wederom een zithouding hebben, en bij thuiskomst verplaatsen wij ons naar de bank. Kortom: we zitten teveel. Hierdoor raken we eerder vermoeid en hebben er meer mensen last van slaapproblemen. In de middag, rond een uur of 2-3, hebben veel werknemers last van een in kakker, terwijl zij nog een hele dag voor zich hebben. Door staan onder werknemers te stimuleren, worden zij energieker, productiever en gelukkiger.

Wist je dat we 85% van onze vrije tijd zittend doorbrengen?

Giftige stoffen verlaten lichaam niet

Slechte stoffen (toxines) verlaten ons lichaam door veel te bewegen. Als we de hele dag zitten, blijven deze stoffen in ons lichaam. De slechte stoffen stapelen zich op, dat kan leiden tot sommige vormen van kanker. Volgens onderzoeker Dr. David Dunstan, Professor & Head, Physical Activity Laboratory, Baker IDI Melbourn, heeft langdurig en teveel zitten invloed op onze lichamelijke processen, wat de kans op kanker vergroot. Een conclusie die wij niet kunnen negeren.

Vergroot de kans op hart- en vaatziekten

De kans op hart- en vaatziekten is bij de werknemers die over het algemeen zittend werken hoger dan bij de mensen die vaker staan. Door teveel zitten stijgt het vetpercentage in het bloed en daarmee de slechte cholesterol. Dit vergroot de kans op het dichtslibben van de bloedvaten en het risico op hartritmestoornissen. Met name de mensen in de leeftijdsgroep 60+ hebben een grotere kans op dergelijke gezondheidsrisico’s.

Wist je dat Obama in het Witte Huis meubilair heeft aangeschaft voor $700.000 om staand te kunnen werken?

Kleine aanpassingen, groot resultaat

Kom zelf in actie om de gevolgen tegen te gaan. Door regelmatig van zithouding te veranderen, 20 minuten per dag te bewegen en regelmatig water te drinken verlaag je de kans op gezondheidsrisico. Er worden allerlei lichaamsprocessen geactiveerd, zoals cellen en spieren, die verantwoordelijk zijn voor de verwerking van het cholesterol en glucose. Staan vergaderen of staand werken zijn opkomende trends, die ervoor zullen zorgen dat werknemers meer bewegen. Op dit moment besteedt slechts 1% van de bedrijven daar aandacht aan. Doordat ‘zitten is het nieuwe roken’ steeds meer aandacht krijgt, zal het percentage bedrijven die dergelijke mogelijkheden bieden naar verwachting stijgen.

Heb je een beroep waar je veel zit, maar ben je wel regelmatig in de sportschool te vinden?

Uit onderzoek van de University of Leicester is gebleken dat werknemers die naast hun zittende beroep regelmatig sporten alsnog de gezondheidsrisico’s lopen. Het is belangrijk dat naast het sporten ook op de werkvloer meer bewogen wordt.

Nu hoef jij natuurlijk niet dezelfde investering als Obama te doen, maar probeer elk uur even een kleine wandeling van een paar minuten te maken. Denk hierbij aan het lopen naar de wc of om iets te drinken te pakken.

Ik sta, jij staat, wij staan

‘Zitten is het nieuwe roken’ is wellicht wat overdreven, maar toch moeten we stil staan bij hoe ongezond het is. Je bent sneller vermoeid, het stimuleert de opbouw van giftige stoffen in het lichaam en het verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Door tijdens werktijd meer te bewegen heb je meer energie, ben je productiever en gelukkiger. Daarnaast verklein je de kans op verschillende gezondheidsproblemen. Woon jij de volgende vergadering staand bij? Doe de arbeidsomstandigheden scan om meer inzicht te krijgen wat je kan doen om fysiek beter te kunnen werken!

Meer lezen?

Hieronder vind je een selectie van andere interessante nieuwsberichten die aansluiten bij wat je zojuist hebt gelezen. Ontdek en laat je inspireren!

Dankbaar zijn zorgt voor gelukkig zijn, óók op de werkvloer

Van dankbaar zijn word je gelukkiger, óók op de werkvloer. Het valt niet altijd mee om optimistisch en positief te blijven en te zijn, en dat komt zeker ook door de tijd waarin we leven. Toch werd dit in andere tijden ook zo ervaren en is dit niet iets wat alleen nu speelt. Ook vroeger werd gezegd en gedacht dat de tijd waarin men leefde niet de makkelijkste was. De term 'vroeger was alles beter' geldt zeker voor een langere periode dan alleen nu. Dus je kunt gerust stellen dat het altijd, te allen tijde, belangrijk is om te werken aan je mentale weerbaarheid. En een van die dingen die je daarbij helpen is aandacht te geven aan dankbaarheid. Want dankbaar zijn voor de dingen die wel goed gaan zorgen voor de lichtpuntjes in het leven. En als het je lukt om lichtpuntjes te blijven zien, ook als het niet zo meezit, kan dat veel opleveren. De positieve dingen in je leven blijven ervaren en opmerken en daar dankbaar voor zijn is niet alleen goed voor je eigen welzijn en jouw gezondheid, maar ook voor de sfeer op het werk en de prestaties van je team.

8 mei, 2024

Herken de signalen van de 12 stadia van een burn-out

Burn-out komt voor in veel verschillende maten of vormen. Zo praat men soms van ‘overspannen’, ‘opgebrand’ of ‘overwerkt’. En van de veel voorkomende “ik kan niet wachten op mijn vakantie” tot de serieuze burn-out waarbij je een half jaar (of langer) hersteltijd nodig hebt om je leven weer op de rails te krijgen. De passende respons op verschillende vormen van stadia burn-out, is erg verschillend. Op tijd reageren en de juiste stappen nemen kan vaak zorgen voor een sneller herstel of juist het voorkomen van erger. In onderstaand artikel worden de 12 stadia besproken en staan belangrijke tips om mee aan de slag te gaan.

17 oktober, 2023

Tips goede werkhouding

Een goede til- zit- en sta-houding is nodig om veel lichamelijke klachten te voorkomen. Vanzelfsprekend zou je denken toch? Helaas zijn er ruim 69 honderdduizend werknemers per jaar die last krijgen van hun gezondheid naar aanleiding van een verkeerde houding tijdens het werk. Een juiste werkhouding en voldoende ontspanning verdienen daarom extra aandacht!

2 oktober, 2023