• min

Effectief feedback geven

Feedback een cadeautje? Dat zou het kunnen zijn. Het geeft je namelijk de kans te groeien, te veranderen en te verbeteren. Daarnaast is het voordeel van elkaar feedback geven dat je echt contact maakt, elkaar ziet en je bewust wordt van je eigen gedrag en die van de ander! Maar vrijwel iedereen vind feedback geven en krijgen moeilijk. Het is daarom belangrijk om je bewust te zijn van de mogelijkheden die er zijn op het gebied van feedback. Er zijn een aantal regels belangrijk om te handhaven om op een laagdrempelige en positieve manier feedback te (leren) geven en ontvangen. Wil je effectief feedback geven, volg dan deze regels!

Effectief feedback geven

Feedback is belangrijk. Geen feedback geven of ontvangen betekent: onvoldoende bewustzijn van het effect van gedrag en dus geen ontwikkeling. Mogelijk bekrachtig je zelfs het verkeerde gedrag, waardoor de ander geen idee heeft van wat je wel of niet waardeert. In een team heeft iedereen zijn sterke kanten. Het is belangrijk om die te benoemen en te gebruiken. Want een compliment geven voor gedrag dat je op prijs stelt, is een prettig pepmiddel.

Wist je dat feedback geven 60% effectiever is als je het direct na het gedrag geeft? Dit komt omdat de ontvanger het gedrag dan nog goed kan herinneren en er nog iets aan kan veranderen. Als je te lang wacht met feedback geven, kan het zijn dat de ontvanger het gedrag al vergeten is of dat het gedrag al onuitwisbaar is geworden. Bron

Verschillende vormen van feedback

  • Het schouderklopje: Als iemand op de goede weg is of iets goed heeft gedaan. ‘Fijn dat het rapport op tijd was. Het is ook goed geschreven’. ‘Moet je eens zien hoe je je al hebt ontwikkeld’. ‘Ik heb er vertrouwen in dat je het kan’. Dit soort positieve feedback blijkt zeer effectief.
  • Hier-en-nu-feedback: een observatie of een waarneming in het hier-en-nu meestal met de bedoeling om het gedrag bij te sturen. Als je dat op een goede manier kunt, zal je daar veel plezier aan beleven.
  • Evaluatie feedback: de meest voorkomende vorm van feedback in organisaties maar ook vaak het minst effectief. Aan het einde van het project nog eens terugkijken en dan precies weten hoe het wel had gemoeten. Natuurlijk kan je van het verleden leren, maar waarom niet op het moment dat iemand er nog iets mee kan?
  • Vage feedback:  ‘Kijk er nog eens naar, dan zie je zelf wel waar het niet klopt’. Misschien bedoeld om iemand te stimuleren om wat meer vanuit reflectie te handelen, maar om dat te bereiken is meer nodig dan alleen maar een vraag op deze manier te stellen. En stel dat het jou overkomt, dan neem je daar geen genoegen mee, dan je vraagt net zo lang door tot je weet wat precies de bedoeling is.
  • Feed forward: vooruitkijken. Door dit te doen kijk je alvast naar ieders talenten en naar de valkuilen. Op een manier dat men weet dat het juist goed is om hier aandacht aan te geven. Dus op een manier dat inzicht in je valkuilen juist interessant is. Dit vergroot het vertrouwen en geeft handvatten om de juiste keuzes te maken.

Feedbackregels

Effectief feedback geven zonder dat dit uitmondt in kritiek of waardoor de ander zich aangevallen voelt. Er zijn een aantal feedbackregels waaraan je kunt houden.

Effectief feedback geven kan je doen door deze 10 regels te volgen:

  1. Denk vanuit de ander: Iedereen is anders, dus leer je collega goed kennen. Wees nieuwsgierig naar zijn of haar beweegreden. Bekijk de situatie vanuit zijn of haar gezichtspunt. Waarom doet hij/zij iets of lukt het niet? Kom erachter wat de ander bezighoudt, zowel tijdens het werk als daarbuiten. Benoem dit; geef aan dat je hem/haar begrijpt.
  2. Benoem de drie G’s: Je kunt feedback het beste brengen door achtereenvolgens de Gebeurtenis, het Gevoel of de gedachten, en het Gevolg te noemen (GGG). Beschrijf eerst jouw waarneming van het gedrag van de collega: “Ik zie dat je afgelopen week twee keer te laat bent gekomen.” Vervolgens geef je aan wat het effect daarvan is op je gedachten of gevoel: “Ik vind dat erg vervelend.” Dan vertel je het gevolg: “Ik vraag me af of je je werk wel serieus neemt?
  3. Bespreek concreet gedrag: Geef feedback over concreet en wenselijk gedrag. Met “Je bent niet klantvriendelijk” geef je een niet-boodschap af. Dit kun je positief en in alternatieven formuleren: “Zeg klanten glimlachend gedag als ze binnenkomen.” Zo kan een ander zijn of haar gedrag aanpassen.
  4. Spreek voor jezelf: Gebruik ik-boodschappen wanneer je feedback geeft. Het gesprek krijgt een minder aanvallend karakter als je zegt: “Ik merk dat …” in plaats van “Jij doet altijd…”. De ik-vorm is veilig en geeft precies aan wat je van de situatie vindt zonder de ander té direct aan te spreken. Bovendien spreekt je voor jezelf. Gebruik dus ‘ik vind’ in plaats van ‘wij/zij vinden’.
  5. Geef positieve feedback: Feedback geven betekent zowel het positieve gedrag benoemen als verbeterpunten aangeven. Negatieve feedback wordt vaak beter onthouden dan positieve. De regel is dat je drie positieve elementen noemt tegenover één verbeterpunt: “Je werkt heel nauwkeurig, kan goed met je collega’s opschieten en staat klanten telefonisch prima te woord. Maar je kunt effectiever werken.”
  6. Check je feedback: Kijk voordat je een gesprek aangaat kritisch naar het eigen aandeel in de gebeurtenis. Hoe is het ontstaan? Wat had je eraan kunnen doen? En vraag tijdens het gesprek altijd naar de reactie van de ander. “Kun je je dat voorstellen?” “Begrijp je wat ik bedoel?” Vaak is de ander zich niet bewust van het eigen gedrag.
  7. Kies de juiste tijd en plaats: Kies een goed moment en de juiste plaats voor de feedback. Neem er voldoende tijd voor. Geef op tijd feedback; praten over een fout van twee maanden terug levert weinig meer op. Bespreek verder één punt per gesprek, zo houd je de feedback beknopt.
  8. Vertel het waarom: Geef redenen voor de feedback. Benadruk daarin de positieve kant: wat kan de ander ervan leren? Vertel dat je tijd investeert omdat je weet dat degene beter kan. Collega’s zullen de feedback sneller van je aannemen en meer gemotiveerd zijn om aan de verbeterpunten te werken.
  9. Let op je non-verbale gedrag: Zorg voor een open, actieve houding. Dit betekent rechtop zitten in je stoel, voeten stevig op de grond en handen op tafel. Kies voor een hoekopstelling in plaats van tegenover elkaar te gaan zitten. Hierdoor voelt de ander zich beter op zijn gemak.
  10. En dan nog dit: eindig het gesprek altijd met ‘We spreken dus af dat …’.

Wist je dat Simple Check teamtrainingen en persoonlijke coaching geeft over conflicthantering en feedback? Workshop voor effectief feedback geven en goed met conflicten leren omgaan kan dus bij ons. Neem gerust contact met ons op.

Of ben jij HR-professional en wil je meer informatie ontvangen, over het verhogen van de duurzame inzetbaarheid van medewerkers? Download dan snel onze ‘Simple Checklist’ en start met het opzetten van duurzaam HR-beleid!

Meer lezen?

Hieronder vind je een selectie van andere interessante nieuwsberichten die aansluiten bij wat je zojuist hebt gelezen. Ontdek en laat je inspireren!

Positieve gezondheid met een vleugje duurzame inzetbaarheid

Positieve Gezondheid is een benadering die zowel binnen de gezondheidszorg als het onderwijs steeds meer aandacht krijgt. En dat is niet voor niets. Het blijkt dat door de focus te leggen op de mogelijkheden, de veerkracht en de zingeving van mensen, dit leidt tot meer gezondheid, welzijn en werkplezier. Daarnaast zorgt deze aanpak voor betere beheersing van zorgkosten en een effectieve samenwerking en afstemming met alle betrokken partijen. Echter wordt deze benadering vooral toegepast op het verbeteren van de zorg en/of diensten, en in mindere mate richting de eigen medewerkers. En dat vinden wij zonde. Lees verder over onze innovatieve methode om Positieve Gezondheid te integreren met de duurzame inzetbaarheid van jouw medewerkers.

28 mei, 2024

Hoe voer je een verzuimgesprek?

Verzuimgesprekken zijn een cruciaal onderdeel van effectief verzuimmanagement en dragen bij aan zowel het welzijn van medewerkers als de operationele efficiëntie van de organisatie. Het gemiddelde ziekteverzuim in Nederland is ongeveer 5%, wat betekent dat elke dag 5 van de 100 werknemers niet aan het werk zijn. Verzuim draagt aanzienlijk bij aan de jaarlijkse kosten voor een bedrijf. Het is daarom enorm belangrijk om binnen een bedrijf aandacht te besteden aan het voorkomen en terugdringen van ziekteverzuim. Een effectief instrument hiervoor is het voeren van een goed en efficiënt verzuimgesprek. Een verzuimgesprek is gericht op het verminderen of terugdringen van verzuim én het bevorderen van het welzijn van medewerkers. Al met al dus een belangrijk onderdeel van een duurzaam inzetbaarheidsbeleid. Maar lang niet iedere werkgever of leidinggevende weet hoe je een effectief verzuimgesprek kunt voeren. Lees verder voor een aantal belangrijke tips.

27 mei, 2024

Dankbaar zijn zorgt voor gelukkig zijn, óók op de werkvloer

Van dankbaar zijn word je gelukkiger, óók op de werkvloer. Het valt niet altijd mee om optimistisch en positief te blijven en te zijn, en dat komt zeker ook door de tijd waarin we leven. Toch werd dit in andere tijden ook zo ervaren en is dit niet iets wat alleen nu speelt. Ook vroeger werd gezegd en gedacht dat de tijd waarin men leefde niet de makkelijkste was. De term 'vroeger was alles beter' geldt zeker voor een langere periode dan alleen nu. Dus je kunt gerust stellen dat het altijd, te allen tijde, belangrijk is om te werken aan je mentale weerbaarheid. En een van die dingen die je daarbij helpen is aandacht te geven aan dankbaarheid. Want dankbaar zijn voor de dingen die wel goed gaan zorgen voor de lichtpuntjes in het leven. En als het je lukt om lichtpuntjes te blijven zien, ook als het niet zo meezit, kan dat veel opleveren. De positieve dingen in je leven blijven ervaren en opmerken en daar dankbaar voor zijn is niet alleen goed voor je eigen welzijn en jouw gezondheid, maar ook voor de sfeer op het werk en de prestaties van je team.

8 mei, 2024