• min

Week van de werkstress – bewust gebruik van de smartphone

Vandaag begint de week van de werkstress. En dit jaar staat deze week in het teken van preventie en werkplezier. Onvoldoende werkplezier kan er voor zorgen dat gezonde werkdruk omslaat in ongezonde werkstress, blijkt uit onderzoek van het TNO. Er zijn vele mogelijkheden om het werkplezier voor medewerkers te vergroten. Denk hierbij aan het bieden van flexibele werktijden, het investeren in de ontwikkeling van medewerkers en het gezamenlijk vieren van behaalde successen.

Bewust gebruik van de smartphone

Medewerkers kunnen zelf ook een aantal dingen doen om hun werkplezier te vergroten. Zo helpt het bijvoorbeeld al als collega’s elkaar complimenten geven op de werkvloer en er een veilige werkplek is waar veel ruimte is voor aandacht en werkplezier. Wij staan graag even stil bij een minder voor de hand liggende manier om te zorgen voor minder werkstress; namelijk het bewust omgaan met jouw smartphone.

Betrap jij jezelf er wel eens op dat je zinloos aan het scrollen bent op je telefoon? Veel mensen zullen dit ongetwijfeld herkennen. Net zoals bijvoorbeeld bij gokken hoop je steeds dat er iets moois langs komt in je zoektocht op social media bijvoorbeeld. Hierdoor maak je steeds maar dopamine aan en ontstaat er een dopamine afhankelijke gewoonte als gevolg van een positieve beloning in de hersenen. Het onbewust gebruiken van digitale technologie veroorzaakt dus deze dopamine afhankelijke gewoonte. Dit zorgt voor minder focus en minder efficiëntie. Je laat tot wel 40% productiviteit en creativiteit onbenut. Dit zorgt uiteindelijk niet alleen voor stress, maar zeker ook voor minder voldoening en dus voor minder werkgeluk.

Multitasken

Altijd bereikbaar zijn, overal kunnen werken op meerdere apparaten tegelijk met verschillende apps en tabs open en daarnaast met meerdere taken of activiteiten tegelijk bezig zijn. Dat is multitasken. In een eerdere blog schreven wij al dat multitasken niet productief is en gaven wij 6 tips die kunnen helpen om er mee te stoppen. Wanneer je aan het multitasken bent, ben je minder efficiënt, meer afgeleid, maak je meer fouten en doe je bijna twee keer zo lang over een activiteit. Terwijl wanneer jij je bezig houdt met één taak of activiteit tegelijkertijd, dan levert dit tijdswinst op, de kwaliteit gaat omhoog, je hebt meer focus en maakt minder fouten. Minder werkstress en meer werkplezier is het gevolg.

Een aantal feiten

  • Wanneer we onze mail checken of een telefoontje krijgen tijdens het schrijven van het rapport, dan duurt het 15 tot 25 minuten voordat je brein weer volledig kan focussen. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van California
  • De Universiteit van Londen concludeerde dat je IQ 10 punten daalt wanneer je multitaskt.
  • Harvard Bussiness Review stelt dat je productiviteit met 40% daalt wanneer je brein switcht van de ene taak naar de andere.

De uitdagingen van het digitale tijdperk

Het digitale tijdperk brengt hele nieuwe uitdagingen met zich mee. Niemand heeft ons ooit geleerd hoe we met digitale technologie moeten omgaan en nog belangrijk: wat het met ons doet. We zullen ons dus bewuster moeten worden van de nadelige gevolgen van digitale technologie zodat we op een verantwoordelijke, zelfsturende en bewuste manier gebruik kunnen maken van alle mogelijkheden van het digitale tijdperk. Voor nu en in de toekomst. Omdat internetgebruik zo geïntegreerd is in ons leven, is het makkelijk om de negatieve consequenties uit het oog te verliezen. Als we bewust kijken naar de impact van ons online gedrag wordt het makkelijker om ons te focussen en de positieve effecten te zien van het bewust omgaan met alle digitale mogelijkheden.

Een gezonde digitale leefstijl

We eten gezond, we sporten om ons lijf fit te houden, we roken niet meer en drinken steeds minder alcohol. Allemaal omdat we weten dat het goed voor ons is. Een gezonde digitale leefstijl hoort daar ook bij. Helemaal als het gaat om het verminderen van werkstress en het vergroten van werkplezier. SmartLife Academy heeft hiervoor een programma ontwikkeld. Kijk voor meer informatie op www.smartlifeacademy.nl

Simple Check biedt diverse trajecten aan voor het verminderen van werkstress en het vergroten van het werkplezier. Wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen beteken, vul hieronder dan vrijblijvend het contactformulier in en wij nemen contact op!

Meer lezen?

Hieronder vind je een selectie van andere interessante nieuwsberichten die aansluiten bij wat je zojuist hebt gelezen. Ontdek en laat je inspireren!

Dankbaar zijn zorgt voor gelukkig zijn, óók op de werkvloer

Van dankbaar zijn word je gelukkiger, óók op de werkvloer. Het valt niet altijd mee om optimistisch en positief te blijven en te zijn, en dat komt zeker ook door de tijd waarin we leven. Toch werd dit in andere tijden ook zo ervaren en is dit niet iets wat alleen nu speelt. Ook vroeger werd gezegd en gedacht dat de tijd waarin men leefde niet de makkelijkste was. De term 'vroeger was alles beter' geldt zeker voor een langere periode dan alleen nu. Dus je kunt gerust stellen dat het altijd, te allen tijde, belangrijk is om te werken aan je mentale weerbaarheid. En een van die dingen die je daarbij helpen is aandacht te geven aan dankbaarheid. Want dankbaar zijn voor de dingen die wel goed gaan zorgen voor de lichtpuntjes in het leven. En als het je lukt om lichtpuntjes te blijven zien, ook als het niet zo meezit, kan dat veel opleveren. De positieve dingen in je leven blijven ervaren en opmerken en daar dankbaar voor zijn is niet alleen goed voor je eigen welzijn en jouw gezondheid, maar ook voor de sfeer op het werk en de prestaties van je team.

8 mei, 2024

Herken de signalen van de 12 stadia van een burn-out

Burn-out komt voor in veel verschillende maten of vormen. Zo praat men soms van ‘overspannen’, ‘opgebrand’ of ‘overwerkt’. En van de veel voorkomende “ik kan niet wachten op mijn vakantie” tot de serieuze burn-out waarbij je een half jaar (of langer) hersteltijd nodig hebt om je leven weer op de rails te krijgen. De passende respons op verschillende vormen van stadia burn-out, is erg verschillend. Op tijd reageren en de juiste stappen nemen kan vaak zorgen voor een sneller herstel of juist het voorkomen van erger. In onderstaand artikel worden de 12 stadia besproken en staan belangrijke tips om mee aan de slag te gaan.

17 oktober, 2023

Zitten is het nieuwe roken, we zitten 85% van onze vrije tijd!

VPRO redacteur Katja de Bruin is het met de stelling ‘zitten is het nieuwe roken’ meer dan eens. Zij deed onderzoek naar het effect van het overmatig zitten en de resultaten zijn zorgwekkend. In haar boek ‘Zitten is het nieuwe roken’ gaat zij in op de gevolgen van het vele zitten en biedt diverse oplossingen. Door bijvoorbeeld vaker te gaan staan of een wandeling te maken, verklein je de kans op hart- en vaatziekten en heb je meer energie. De gezondheidsrisico’s die te veel zitten met zich mee brengen lijken nog niet bij iedereen bekend te zijn en daarom is het creëren van bewustwording meer dan nodig.

5 oktober, 2023