• min

Financieel inzicht in duurzame inzetbaarheid

Bedrijven en organisaties die werk maken van de gezondheid, betrokkenheid en ontwikkeling van hun medewerkers, plukken daar vaak direct de vruchten van. Het zorgt voor meer werkplezier, minder ziekteverzuim en een hogere arbeidsproductiviteit. Daarnaast is de organisatie wendbaar en groeit de organisatie makkelijk(er) mee met de economische en technologische ontwikkelingen. Werk aan je duurzame inzetbaarheid voor een gezond, vitaal en kostenbesparend bedrijf!

Financieel inzicht in Duurzame Inzetbaarheid

U wilt uw organisatie duurzame inzetbaarheid bieden en u wilt dit terugzien in het resultaat?! De ideale combinatie. Minder verzuim, minder kosten. Meer betrokkenheid en inzet; verhoging van de prestaties. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

En dat is het soms ook. Te mooi omdat het aangaan van dit proces en de daaraan gekoppelde resultaten vaak geheel als eindverantwoording bij de afdeling HR ligt. Niet iedereen binnen de organisatie heeft duurzame inzetbaarheid hoog op de agenda staan. Terwijl thema’s als gezondheid, ontwikkeling en werk- en privébalans de gehele organisatie raken. Tijd dus om o.a. financieel inzicht te creëren waar iedereen wat mee kan.

‘Voor de werkgever telt natuurlijk ook het financiële belang. Zonder financieel belang kan de investering nooit als duurzaam beleid worden ingezet. Zo wordt een duurzaam beleid een effectief beleid!’ _
Carlijn Brouwer (adviseur KOBA-DI Tool Simple Check)

Wat levert duurzame inzetbaarheid uw bedrijf financieel op?

Wilt u weten wat investeringen in duurzame inzetbaarheid uw organisaties oplevert in euro’s? Het Nationaal Platform Duurzame Inzetbaarheid en TNO hebben hiervoor een unieke rekentool ontwikkeld; de Kosten Baten Tool Duurzame Inzetbaarheid (KOBA-DI Tool). Met het inzicht in de kosten en baten, kunnen u en uw werkgever tot verantwoorde investeringsbeslissingen komen zodat u de juiste maatregelen kunt nemen en hierdoor het maximale uit uw medewerkers kunt halen. De voordelen:

A. Heldere business case op basis van actuele data

Met de geavanceerde, maar zeer gebruiksvriendelijke KOBA-DI tool, kunnen bedrijven in samenwerking met adviseurs inzichtelijk maken wat duurzame inzetbaarheid een bedrijf of instelling aan productiviteit kan opleveren en neemt de kans toe dat er meer en doeltreffender in de duurzame inzetbaarheid van werknemers wordt geïnvesteerd.

B. Verantwoord duurzaam beleid

Met deze tool kunnen (HR)adviseurs, in gesprek met interne of externe klanten, tot verantwoorde investeringsbeslissingen komen als het gaat om maatregelen voor duurzame inzetbaarheid. De tool maakt gebruik van unieke referentiedata over duurzame inzetbaarheid afkomstig uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) en de Werkgeversenquête Arbeid (WEA), die TNO samen met het CBS beheert. De tool wordt tweejaarlijks ge-update met deze data.

Carlijn Brouwer, psycholoog en werkzaam als consultant bij Simple Check en officieel adviseur KOBA-DI tool, ziet veel voordelen in het werken met een KOBA-DI tool, als aanvulling op een ‘standaard’ PMO . Ze zegt hierover:

“Dit is een fantastische tool voor onze klanten waarbij de nadruk ligt op het krijgen van heldere inzichten en het realiseren van verandering en beweging op lange termijn. Het aangaan van de dialoog is de eerste stap. Vervolgens komt, bijna als vanzelfsprekend, de actie. Dit wordt allemaal digitaal ondersteund. Gedurende het proces monitoren we samen met de klant de voortgang door middel van de KOBA-DI tool.”

“Als psycholoog, gespecialiseerd in gezondheidsgedrag, heb ik een fascinatie ontwikkeld voor ‘gezond werken’. Gedrag wordt beïnvloed door veel factoren zoals de fysieke- en sociale omgeving, maar psychologie is ook een zeer belangrijke, en interessante, factor. Zo vraag ik me vaak af wat maakt dat mensen, bewust of onbewust, regelmatig ongezonde keuzes maken, terwijl er tal van andere opties zijn waarvan we weten dat ze beter zijn?

Mijn aanpak is gericht op het ‘meten is weten’ principe, wat mijn keuze voor werken voor Simple Check uiteraard ondersteunt. Ik zie de health check als en mooie trigger voor aandacht gezond gedrag. Als start voor een duurzaam beleid en een beginpunt voor duurzaam inzetbare medewerkers. Medewerkers duurzaam inzetbaar maken en houden vereist echt een duurzame aanpak. Ik ervaar dat de ‘KOBA-DI tool’ na de ‘health check’ deze eerste stap goed opvolgt en bijdraagt een aan duurzame aanpak op het gebied van vitale medewerkers.

Ik vind het interessant om vanuit mijn kennis en ervaring theorie te vertalen naar een passend advies met blijvend en meetbaar resultaat. De ‘KOBA-DI tool is daarvoor uitermate geschikt. ”

Simple Check; veel meer dan een PMO

Een preventief medisch onderzoek van Simple Check levert inzicht en een toegevoegde waarde op verschillende ‘lagen’. Met een gemeenschappelijk belang; hoe zit het met de fysieke en mentale gezondheid? En wat kunt u doen om dit, ook op de lange termijn, te verbeteren? Bij zowel werkgever als werknemer wordt het zichtbaar op de volgende gebieden:

  1. financieel,
  2. imago en gevoel van betrokkenheid,
  3. in het functioneren,
  4. in ontwikkeling.

Wat zijn de toegevoegde waarde van deze Kosten Baten tool Duurzame Inzetbaarheid?

  1. Financieel inzicht in rendement op investeringen in duurzame inzetbaarheid.
  2. Inzicht op huidige verspilling van productiviteit.
  3. Onderbouwing voor de investering in duurzame inzetbaarheid.
  4. Financieel inzicht in het effect van de investering.
  5. Vergelijking met branchegemiddelde.
  6. Heldere onderbouwing en handvatten voor investeringen in duurzame inzetbaarheid.
  7. Kennis en ondersteuning voor HRM, Finance, directie, board, management en medewerkers.

Bent u geïnteresseerd? U kunt hier meer informatie vinden of een gesprek aanvragen met onze (gecertificeerde) duurzaam inzetbaarheid adviseurs. Deze adviseurs werken o.a. met de DIX en de KOBA-DI tool. Daarnaast biedt onze Health Check een prachtige basis om inzicht te krijgen en daarmee handvatten te creëren tot een effectief duurzaam inzetbaarheidsbeleid.

Meer lezen?

Hieronder vind je een selectie van andere interessante nieuwsberichten die aansluiten bij wat je zojuist hebt gelezen. Ontdek en laat je inspireren!

Het verschil tussen een PMO, PAGO, gezondheidscheck en Health Check

Wat houden een PMO, PAGO, gezondheidscheck of Health Check precies in? Hoe verhouden deze zich tot een RI&E? En hoe passen ze binnen een breder duurzaam inzetbaarheidsbeleid? In dit artikel geven we een overzicht van de belangrijkste verschillen, samenhang en voordelen van deze instrumenten. Lees verder en ontdek hoe ze bijdragen aan een gezonde, veilige en duurzame werkomgeving.

8 januari, 2025

Ziekteverzuim voorkomen: Kosten berekenen, signalen herkennen en 3 effectieve oplossingen

Ziekteverzuim is een onvermijdelijke uitdaging voor organisaties, met mogelijke kosten die kunnen oplopen tot honderden euro’s per dag per medewerker. Het herkennen van signalen, zoals frequent kort verzuim, is essentieel om langdurige uitval te voorkomen. Verzuim heeft vaak oorzaken zoals werkstress of een disbalans tussen werk en privé. Een goed verzuimbeleid, gericht op preventie, ondersteunt zowel het mentale als fysieke welzijn van medewerkers en minimaliseert risico’s op uitval.

10 december, 2024

De gevolgen van fysiek zwaar werk voorkomen – Tips voor duurzame inzetbaarheid

De impact van fysiek zwaar werk op de gezondheid is vaak enorm. Dit vraagt om een proactieve aanpak. Door te investeren in ergonomie, preventie en gezondheidschecks, versterken bedrijven niet alleen de gezondheid van hun medewerkers, maar ook hun eigen positie in de markt. Hoe gaat jouw organisatie om met de uitdagingen van fysiek zwaar werk? In deze blog bespreken we de uitdagingen van fysiek zwaar werk en laten we zien hoe gerichte maatregelen bijdragen aan een gezondere, productievere en meer gemotiveerde werkvloer.

27 november, 2024