• min

Ligt een burn-out voor jou op de loer? Herken de 6 signalen gemakkelijk

We zijn steeds meer bewust van wat we eten en drinken en proberen te zorgen voor voldoende beweging. Goed voor jezelf zorgen betekent vaak dat je meer in balans bent en blijft, dat werkt preventief voor tegen een burn-out. Daarbij is het minstens zo belangrijk om ook mentaal goed voor jezelf te (kunnen) zorgen! En dus goed te weten welke keuzes je maakt en zou moeten maken. Dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe doe je dat? Wat houdt dat dan precies in, ‘goed voor jezelf zorgen’?

Het begint vooral met het krijgen van meer zelfinzicht.

Meer inzicht in wat je voelt, inzicht in je gedrag (richting anderen en vooral jezelf) en inzicht in waar je gelukkig van wordt. Om daar achter te komen is het van belang daadwerkelijk tijd voor jezelf vrij te maken.

Kijk eens goed naar jezelf en wees open en nieuwsgierig.

De meeste mensen komen er namelijk vrij laat achter dat ze helemaal niet goed voor zichzelf zorgen en bemerken het pas als ze volledig onderuit gaan. Ze worden ziek, depressief, overmatig moe of voelen zich volledig uit balans. Om een burn-out te voorkomen is het zaak om de eerste signalen van oplopende stress zo vroeg mogelijk te herkennen. Hoe eerder je bepaalde klachten herkent en hoe eerder je daar mee aan de slag gaat, durft te gaan, hoe sneller en zichtbaarder het resultaat.Tijd voor meer zelfinzicht.

Symptomen van een burn-out?

  • Lichamelijke klachten:Spierpijnen / Nek- rugpijn / Hoofdpijn / Maag/darmklachten / Vermoeidheid / Slaapstoornissen / Veel zweten
  • Klachten in het gevoel:Angstig zijn / Onrustgevoelens / Snel(ler) huilen / Snel(ler) geïrriteerd raken / Plotselinge stemmingswisseling
  • Klachten in het gedrag:Bazig doen tegen anderen / Nachtelijk tandenknarsen / Besluiteloosheid – kwesties onaf laten / Meer roken, alcohol drinken of snoepen / Op zondag chagrijnig worden omdat het weekend om is
  • Klachten over het denken:Vergeetachtigheid / Gebrek aan concentratie / Meer zwart-wit gaan denken / Malende gedachten die niet zijn te stoppen / Vlucht fantasieën / Ontevreden zijn over jezelf en/of je omgeving

Er zijn meer stresssymptomen dan deze. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen waarbij het haar uitvalt in tijden van stress. Anderen worden wanhopig verliefd op iemand waarmee geen relatie mogelijk is.

De één zal zich isoleren als hij gespannener raakt, de ander krijgt juist de neiging om veel onder de mensen te zijn. Bij spanning hebben sommige mensen last van diarree terwijl anderen juist constipatie krijgen. Er is dus nogal wat verschil. Voor ieder is er echter één signaal dat het meest kenmerkend is. Als je de eerste teken van stress van jezelf herkent/weet, ben je beter in staat om je stressniveau onder controle te houden.

Ontstaan van stress en burn-out

  • Zware emotionele taakeisenwerk dat aan je vreet;
  • Gebrek aan steun: niet kunnen samenwerken met anderen;
  • Gebrek aan voldoening: niet zien dat je werk nuttig is, niet genieten van het resultaat;
  • Werk dat het privéleven verstoort;
  • Werkdruk: teveel of te moeilijk werk voor de tijd die er voor is, zodat het nooit af is en nooit goed genoeg is.

Natuurlijk speelt ook persoonlijke aanleg mee bij het ontstaan van burn-out.

De een raakt sneller burn-out dan de ander. Mensen die aanleg hebben zijn over het algemeen zeer loyaal, trouw, integer en leggen de lat hoog voor zowel zichzelf als hun omgeving. Prachtige eigenschappen die tevens een valkuil zijn. Ook gebeurtenissen in het privé leven kunnen de belasting zodanig doen oplopen dat burn-out ontstaat.

Verstoorde privé-werk balans

In de meeste gevallen speelt de arbeidsbelasting echter een grotere rol dan de privé problemen. Vaker wordt het privé leven verstoord door werkproblemen dan dat privé problemen het vermogen om te werken aantasten (zie de research van Sabine Geurts, katholieke universiteit Nijmegen).

De balans tussen belasting en belastbaarheid ziet er niet voor ieder hetzelfde uit. Bovendien kan het verhogen van sommige vaardigheden een mens helpen om burn-out te voorkomen.

Al met al blijkt de voornaamste oorzaak van burn-out de arbeidsbelasting. Als iemand burn-out raakt, dan is het meestal doordat het werk te belastend is.

Burnout herkennen in gedrag.

Wist je dat de term “burn-out” voor het eerst werd gebruikt in 1974 door de Amerikaanse psycholoog Herbert Freudenberger? Hij gebruikte de term om een toestand te beschrijven waarin mensen zich volledig uitgeput voelen, zowel fysiek als emotioneel.

Freudenberger was zelf een burn-out patiënt, en hij ontdekte dat de aandoening vaak voorkomt bij mensen die in hun werk veel verantwoordelijkheid dragen en die zich sterk engageren voor hun werk.

De volgende verschijnselen kunnen een signaal van groeiende burn-out zijn, bij individuen en in teams.

  1. Verslonzing van zichzelf of van het werk
  2. Vermijden van direct contact (isolement)
  3. Geregeld (virus) infecties
  4. Meer kort frequent ziekteverzuim (vier maal per jaar of vaker)
  5. Gebrek aan vrijwilligers beknibbelen op werkuren (laat komen, vroeg weggaan)
  6. Verzuim op de werkplek (aanwezig zijn zonder veel te doen)

Zelfbescherming

Duidelijk is dat mensen, als de spanning groeit, de hakken in het zand zetten en dat hun betrokkenheid bij de organisatie vermindert. Dit is zelfbescherming. Zonder dat het op die manier een bewuste keuze is. Het is een vanzelfsprekend gevolg van hun toestand – het is immers hoog tijd dat de spanning afneemt voordat hij zodanig hoog oploopt dat hun gezondheid op het spel komt te staan.

Cadeau aan jezelf

Bovenstaande geeft aardig weer waar je op moet letten. Lees dit regelmatig door en geef dan ook eerlijk antwoord op de vragen en opmerkingen. Herken je ze? Heb je hier regelmatig last van? Baart het je (soms) zorgen? Zie het als een cadeau aan jezelf door serieus aan de slag te gaan met het vergroten van je inzicht. Dit inzicht in jezelf krijg je door meer beschouwend en nieuwsgierig naar jezelf te kijken. Zonder oordeel of angst. Dit is een verschil tussen piekeren en zelfreflectie. En door het stellen van de juiste vragen geef je richting aan je leven.

Stilstaan bij wat je echt belangrijk vindt, kan een sterke motivatie zijn om de zaken voortaan anders aan te pakken.

Meer info:
Simple Check

Meer lezen?

Hieronder vind je een selectie van andere interessante nieuwsberichten die aansluiten bij wat je zojuist hebt gelezen. Ontdek en laat je inspireren!

Dankbaar zijn zorgt voor gelukkig zijn, óók op de werkvloer

Van dankbaar zijn word je gelukkiger, óók op de werkvloer. Het valt niet altijd mee om optimistisch en positief te blijven en te zijn, en dat komt zeker ook door de tijd waarin we leven. Toch werd dit in andere tijden ook zo ervaren en is dit niet iets wat alleen nu speelt. Ook vroeger werd gezegd en gedacht dat de tijd waarin men leefde niet de makkelijkste was. De term 'vroeger was alles beter' geldt zeker voor een langere periode dan alleen nu. Dus je kunt gerust stellen dat het altijd, te allen tijde, belangrijk is om te werken aan je mentale weerbaarheid. En een van die dingen die je daarbij helpen is aandacht te geven aan dankbaarheid. Want dankbaar zijn voor de dingen die wel goed gaan zorgen voor de lichtpuntjes in het leven. En als het je lukt om lichtpuntjes te blijven zien, ook als het niet zo meezit, kan dat veel opleveren. De positieve dingen in je leven blijven ervaren en opmerken en daar dankbaar voor zijn is niet alleen goed voor je eigen welzijn en jouw gezondheid, maar ook voor de sfeer op het werk en de prestaties van je team.

8 mei, 2024

Herken de signalen van de 12 stadia van een burn-out

Burn-out komt voor in veel verschillende maten of vormen. Zo praat men soms van ‘overspannen’, ‘opgebrand’ of ‘overwerkt’. En van de veel voorkomende “ik kan niet wachten op mijn vakantie” tot de serieuze burn-out waarbij je een half jaar (of langer) hersteltijd nodig hebt om je leven weer op de rails te krijgen. De passende respons op verschillende vormen van stadia burn-out, is erg verschillend. Op tijd reageren en de juiste stappen nemen kan vaak zorgen voor een sneller herstel of juist het voorkomen van erger. In onderstaand artikel worden de 12 stadia besproken en staan belangrijke tips om mee aan de slag te gaan.

17 oktober, 2023

Zitten is het nieuwe roken, we zitten 85% van onze vrije tijd!

VPRO redacteur Katja de Bruin is het met de stelling ‘zitten is het nieuwe roken’ meer dan eens. Zij deed onderzoek naar het effect van het overmatig zitten en de resultaten zijn zorgwekkend. In haar boek ‘Zitten is het nieuwe roken’ gaat zij in op de gevolgen van het vele zitten en biedt diverse oplossingen. Door bijvoorbeeld vaker te gaan staan of een wandeling te maken, verklein je de kans op hart- en vaatziekten en heb je meer energie. De gezondheidsrisico’s die te veel zitten met zich mee brengen lijken nog niet bij iedereen bekend te zijn en daarom is het creëren van bewustwording meer dan nodig.

5 oktober, 2023