PSA
Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA)
Beschrijving
Een derde van het ziekteverzuim in Nederland wordt veroorzaakt door werkgerelateerde psychische klachten. Daarmee is psychosociale arbeidsbelasting (PSA) de meest voorkomende beroepsziekte in ons land. De omgang met collega’s en cliënten kan veel invloed hebben op hoe iemand zich voelt, zeker als er sprake is van pesterijen, geweld, discriminatie of seksuele intimidatie. Dit kan ingrijpende gevolgen hebben in de vorm van ernstige lichamelijke en psychische klachten. Ook een hoge werkdruk kan een bron van stress vormen.
De werkgever is verplicht grensoverschrijdend gedrag en werkdruk te voorkomen. Maar ook de werknemers zelf dragen hiervoor medeverantwoordelijkheid. Deze risicoanalyse is een uitstekende aanleiding om het welzijn van haar medewerkers onder de loep te nemen. Het gaat om het nemen van preventieve maatregelen, medewerkers mede-eigenaar maken en hen zelf verantwoordelijkheid laten opnemen.
Doel
Deze analyse dient als een eerste aanzet tot het bespreekbaar maken van psycho-sociale risico’s en druk op het werk.
Voordelen
Dit instrument is bedoeld voor werkgevers en werknemers die aan de slag willen met het arbeidsrisico PSA. Het geeft handvatten hoe het herkend kan worden en het biedt praktische oplossingen om de verschillende vormen van PSA – werkdruk, werkstress, pesten, seksuele intimidatie en agressie en geweld – te voorkomen of te verminderen.
Doel
Deze analyse dient als een eerste aanzet tot het bespreekbaar maken van psycho-sociale risico’s en druk op het werk.
Voordelen
Dit instrument is bedoeld voor werkgevers en werknemers die aan de slag willen met het arbeidsrisico PSA. Het geeft handvatten hoe het herkend kan worden en het biedt praktische oplossingen om de verschillende vormen van PSA – werkdruk, werkstress, pesten, seksuele intimidatie en agressie en geweld – te voorkomen of te verminderen.
[gravityform id=”18″ title=”true” description=”false”]
Referenties

“Simple Check sprak ons aan vanwege de online mogelijkheden, de toegankelijkheid van de health check en de gebruiksvriendelijkheid voor de medewerkers.”