Het volhouden van goede voornemens: meer bewegen2019-07-30T13:05:55+02:00

Project Description

team sport

Het volhouden van goede voornemens: meer bewegen

Meer bewegen als goed voornemen? Een ruime meerderheid van de Nederlanders zegt komend jaar meer aan lichaamsbeweging te willen doen. Het gevoel om je levensstijl drastisch over een andere boeg te willen gooien en je voor te nemen zeker drie keer per week naar de sportschool te gaan, zal je allicht herkennen. Terwijl juist deze instelling meer stress op kan leveren, waardoor de kans groter is dat je het tegenovergestelde bereikt. Het zijn juist de kleine stappen die het verschil maken. Door het aantal beweegmomenten op te bouwen en deze op een rustig tempo onderdeel te maken van jouw levensstijl, vergroot je de kans op succes.

Hieronder vind je vijf tips die laten zien dat ‘meer bewegen’ zoveel meer is dan naar de sportschool gaan.

Tip 1: Wie wil, zoekt naar mogelijkheden

Motivatie is en blijft het allerbelangrijkst om een voornemen vol te houden. Het is dan ook belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben waarom je meer wilt bewegen. Wat motiveert jou het meest? Wat is je doel? Mocht je er zelf niet uitkomen, vraag dan of iemand je helpt jouw doel te bereiken. Het samen opstellen en uitvoeren van een plan zorgt voor nieuwe inzichten en creatieve ideeën. Het gezegde luidt niet voor niets: ‘Samen sta je sterk’.

Tip 2: Maak je voornemen helder en concreet

Maak je voornemen praktisch uitvoerbaar en daardoor haalbaar. Met een concreet plan heb je voor ogen wat je wilt bereiken, waardoor je gericht aan de slag kan. Op deze manier zeg je niet alleen dat je meer gaat bewegen, maar je doet het ook. Het is belangrijk om jezelf af te vragen op wat voor manier je meer wilt bewegen, welke (andere) vorm van beweging dan sporten je kan helpen en hoeveel tijd je eraan wilt besteden.

Tip 3: Houd je resultaten bij

Er zijn tegenwoordig genoeg leuke apps die bijhouden welk effect jouw bewegingspatroon op je gezondheid heeft. De ‘7 minute workout’, ‘Runkeeper’ en ‘Beter’ zijn enkele voorbeelden die je motiveren meer te bewegen, doelen te formuleren en die je inzicht geven in resultaten. Hierdoor blijf je geïnspireerd om jouw grenzen te verleggen en zorg je ervoor dat je jezelf blijft uitdagen.

Tip 4: Maak van bewegen een gewoonte

Beweeg op een vast moment van de dag: in de ochtend, middag of avond, voor of na het eten, voor of na het werk. Door bewegen onderdeel te maken van je dagritme en te koppelen aan een tijdstip vergroot je de kans dat het een gewoonte wordt. Je kunt naar de sportschool, een rondje hardlopen of kiezen voor planken, sit ups en squats. Zet het in je agenda, net zoals je andere afspraken. Voor je het weet zit het in je systeem.

Tip 5: Zorg dat je het leuk blijft vinden, beloon jezelf

Je ziet de tip ‘neem de trap in plaats van de lift’ regelmatig voorbij komen. Ondanks dat we met deze standaardtips worden overspoeld, kan het geen kwaad om ze regelmatig door te nemen. Maak daarom een lijst met manieren waarop je elke dag extra kunt bewegen. Op deze manier houd jij jezelf zonder moeite gezond. Regelmatig drinken halen voor collega’s, een wandeling in je pauze, fietsend/lopend naar het station: de manieren om meer te bewegen liggen vaak dichterbij dan je denkt.

Onthoud dat je volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen met 30 minuten per dag matig intensieve beweging jezelf al gezond houdt. Hierbij kun je denken aan fietsen, wandelen, huishoudelijk werk of tuinieren. Alle beweegmomenten die daar bij komen, houden je extra fit, energiek en sterk!

[gravityform id=”34″ title=”true” description=”false”]