Het volhouden van goede voornemens: gezonder eten2019-07-30T12:55:53+02:00

Project Description

gezonder eten

Het volhouden van goede voornemens: gezonder eten

Wil jij dit jaar fris van start met een gezonder eetpatroon? De start van een gezond(er) leven is makkelijker dan je denkt. Door bijvoorbeeld ongezonde tussendoortjes te vervangen door groente of fruit leef je op een vooral lekkere manier al een stuk gezonder. Gezond eten hoeft niet ingewikkeld te zijn. Helemaal nieuw is het waarschijnlijk niet, maar herinner jezelf regelmatig aan de onderstaande tips.

Kies voor zoveel mogelijk verse & natuurlijke producten

Er wordt ook wel gezegd: hoe minder ingrediënten op de ingrediëntenlijst staan, hoe gezonder het product. Koop daarom je (biologische) groente en fruit bij de groenteboer, het vlees bij de slager en vis bij de visboer. Haal je liever je boodschappen, of een deel ervan, in de supermarkt? Zorg dan dat je producten kiest die zo min mogelijk bewerkt zijn. Kies bijvoorbeeld voor groente die je zelf moet wassen en snijden, zodat de vitamine C niet verloren gaat, volkorenproducten en vers fruit.

Probeer elke week nieuwe gezonde gerechten uit

Laat je verrassen door de smaken van de natuur. Door te experimenteren met verse kruiden, groente- en fruitsoorten, peulvruchten en noten krijg je voldoende mineralen, vitamines en bouwstoffen binnen. De combinaties zijn eindeloos, gezond en verrassend lekker! Laat je bijvoorbeeld inspireren door kookboeken of organiseer maandelijks een avond met vrienden waar jullie elkaar uitdagen in het maken van nieuwe gerechten.

Ontdek op welke manier je lichaam zich zuivert

Veel kruiden en natuurlijke producten bestaan uit voedingsstoffen die goed zijn voor je stofwisseling. Echter, ieder lichaam reageert er anders op. Vind daarom uit wat voor jou het beste werkt. Dit doe je door:

  • Op te letten hoeveel en wat je drinkt. Door voldoende te drinken (8 glazen per dag), zorg je ervoor dat afvalstoffen worden opgelost & afgebroken en houd je je lichaamstemperatuur gezond. Dranken die je mee mag tellen zijn: water, thee (zwart en groen) en koffie. Vind je water saai? Voeg dan een schijfje citroen toe, komkommer of muntblaadjes. Het geeft water een frisse smaak en stimuleert de stofwisseling.
  • Regelmatig vezelrijke producten te eten. Voedingsvezels zijn belangrijk voor een werking van de darmen. Je vindt ze in groente, fruit, volkoren producten, havermout, zilvervliesrijst, aardappelen met schil, noten en peulvruchten. Door veel van deze producten te eten, houd je je lichaam in balans.
  • Groente en fruit met elkaar af te wisselen. Zorg ervoor dat je minimaal vier opscheplepels groente per dag eet en twee stuks fruit. Door je dag onder andere te beginnen met fruit (als het kan met schil) en groente aan je lunch toe te voegen, vergroot je de kans dat je dagelijks voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Heb je later op de dag trek in een stuk fruit? Houd er dan rekening mee dat er een aantal uur tussen de lunch en het tussendoortje zit. Het duurt minimaal 2 tot 3 uur voordat de maag weer leeg is en weer plaats heeft voor nieuw voedsel.

Luister naar je lichaam en herken de signalen

Je lichaam reageert op jouw eetpatroon. Eet je gezond en drink je voldoende? Dan is de kans groot dat je merkt dat je beter in je vel zit. Wanneer je bijvoorbeeld regelmatig wakker wordt met hoofdpijn, een mindere weerstand hebt of een constant hongergevoel, zijn dat signalen dat je minder goed bezig bent. Dergelijke signalen proberen je iets duidelijk te maken: meer aandacht voor je gezondheid zou geen overbodige luxe zijn. Door de komende weken te kijken naar hoe je lichaam op je nieuwe eetpatroon reageert, leer je herkennen wanneer je goed en minder goed bezig bent.

Keep up the good work!

[gravityform id=”34″ title=”true” description=”false”]