(Corona)virus voorkomen? Versterk je immuunsysteem!2020-03-23T17:16:57+01:00

Project Description

(Corona)virus voorkomen? Versterk je immuunsysteem!

Gezonde mensen kunnen onder andere ziek worden door virussen en bacteriën. Gelukkig heeft het lichaam hier een verdedigingssysteem tegen; het afweersysteem. Dit wordt meestal het immuunsysteem genoemd. Het immuunsysteem is in staat tot herkenning van een onbeperkt aantal moleculen die het lichaam binnen kan komen. Wanneer virussen of bacteriën het lichaam binnendringen worden deze herkent als schadelijk en bekleed met antistoffen. De infectie wordt dan door afweercellen opgeruimd. Dit is de basis van onze bescherming tegen ziekten en het is dan ook van belang om altijd te proberen je immuunsysteem zo sterk mogelijk te houden. Hoe sterker je immuunsysteem, hoe groter de kans dat je minder vatbaar bent voor ziekte. En als je toch iets oppikt dan zal je lichaam beter in staat zijn dit op te ruimen. In dit artikel lees je een aantal tips die je zullen helpen om je immuunsysteem te versterken.

Zorg goed voor je darmen

Een belangrijk deel van het immuunsysteem zit in de darmen. Het darmstelsel is voor 70-80% verantwoordelijk voor de afweer capaciteit van het menselijk immuunsysteem. Dit wordt bepaald door de darmflora. Darmflora is de verzamelnaam voor de goede en slechte bacteriën in je darmen, die met elkaar samenleven. Zolang er genoeg goede bacteriën in je darmen zitten, krijgen de slechte bacteriën minder kans zich te ontwikkelen. Als de balans tussen de goede en slechte bacteriën optimaal is, werkt je afweersysteem goed. Als de balans verstoord is, zal je immuunsysteem achteruit gaan. Door goed voor je darmen te zorgen houd je je darmflora gezond en werkt je afweersysteem beter.

  • Zorg voor veel gezond en vezelrijk voedsel. Vegetarisch zijn is niet perse een voorwaarde voor de gezondheid van je darmflora, maar hoe meer plantaardig je eet, hoe beter dit is. Vezels, peulvruchten en gefermenteerd voedsel zoals Kefir, tempé en zuurkool zijn erg goed voor je darmflora. Eet ook zoveel mogelijk gevarieerd door alle groente en fruitsoorten af te wisselen. Hierdoor krijg je veel verschillende vitaminen en voedingsstoffen binnen.
  • Drink minstens anderhalve liter vocht per dag. Vocht brengt voedingsstoffen naar waar het nodig is in je lichaam en bevordert de afvoer van schadelijke stoffen.
  • Drink geen alcohol. Alcohol tast je immuunsysteem aan en vergroot je kans op ziektes en infecties.
  • Vermijd suiker. Suiker kan dienen als voeding voor slechte bacteriën. Hierdoor wordt de groei bevordert. Eet alleen natuurlijke suikers uit groenten en fruit en vermijd producten van  wit meel zoals witbrood en witte pasta. Deze producten worden namelijk makkelijk in suikers omgezet.
  • Rook niet. Onder andere cadmium uit sigarettenrook heeft een schadelijk effect op de darmflora.

Beweeg

Beweging heeft een gunstige uitwerking op het immuunsysteem. Wie dagelijks minstens 30 minuten beweegt en daarnaast drie keer per week minstens 20 minuten intensief sport, pept het immuunsysteem op. Beweging zorgt ook voor een betere conditie en het afvoeren van afvalstoffen. Mensen die veel bewegen zijn gemiddeld vier dagen per jaar minder ziek. Let wel op dat je niet extreem lang of intensief sport of te weinig tijd neemt voor herstel. Dan loop je juist meer kans om ziek te worden.

Zorg voor voldoende slaap

Voldoende slapen is een van de belangrijkste bouwstenen voor je immuunsysteem. Tijdens de slaap vindt er reparatie en herstel in je lichaam plaats. Een chronisch slaaptekort kan dan ook leiden tot een verminderde weerstand en je vatbaarder maken om virussen op te pikken. Heb je slaapproblemen? Misschien heb je iets aan de tips in dit artikel. 

Vermijd te veel stress

Als je veel stress hebt maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat er meer energie vrijkomt, maar die energie moet wel ergens vandaan komen. Als het cortisolniveau chronisch verhoogd is, dan heeft het lichaam minder energie over om het immuunsysteem te onderhouden. Op den duur zorgt dit ervoor dat je kwetsbaarder wordt om ziek te worden. Ook zorgt stress ervoor dat je lichaam versnelt voedingsstoffen gebruikt. Hierdoor kunnen er makkelijker tekorten ontstaan. Het is dus van belang om te proberen stress zoveel mogelijk te vermijden. Let goed op je werk-privé balans en probeer dagelijks bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen of meditatie te doen om stress los te laten.

Neem elke dag een koude douche

Koud douchen heeft een positief effect op het immuunsysteem. Naast dat je door een dagelijkse koude douche je immuunsysteem versterkt, heeft het nog een aantal andere positieve effecten. Denk aan het verbeteren van je slaap, stemming, mentale kracht en bloedcirculatie.

Specifieke vitaminen

Van onder andere vitamine C en D is bekend dat ze de weerstand verhogen. Vitamine C is de meest bekende. Deze vitamine stimuleert de vorming van witte bloedcellen. Witte bloedcellen zijn een belangrijk onderdeel van ons immuunsysteem. Vitamine C komt veel voor in groente en fruit en kan de duur van de effecten van een virus verkorten en zorgen dat de klachten minder heftig zijn.
Vitamine D speelt ook een belangrijke rol bij het immuunsysteem. Een klein gebrek aan vitamine D maakt al vatbaarder voor ziekte. Vitamine D zit in vette vis, halvarine en margarine, maar krijg je vooral binnen door de werking van zonlicht op de huid. In deze tijd van het jaar schijnt de zon minder en is het dus raadzaam om vitamine D als supplement te nemen. Voor verdere informatie over andere vitaminen, lees vooral dit andere artikel.

Maak je niet te druk en lach!

Je druk maken heeft totaal geen zin wanneer het gaat over de kans om ziek te worden. Sterker nog; het omgekeerde werkt beter. Want onze laatste tip is: LACH! Lachen is erg gezond. Als je lacht maken je hersenen endorfine aan. Deze signaalstof werkt ontspannend en pijnstillend. Daarnaast worden er extra witte bloedcellen aangemaakt. Ook zet je heel veel spieren in beweging. Alleen in je gezicht al zeker vijftien. En ook je buikspieren en middenrif spannen aan als je lacht.

Hersenen

Er gebeurt dus nogal wat in het lichaam als je lacht. Met veelal positieve gevolgen. Jouw hersenen weten namelijk wanneer je lacht. En zo’n lach brengen zij automatisch in verband met een positieve stemming. Van endorfine is ook bekend dat het het geluksgevoel vergroot. Daarbij lijkt lachen stress, depressie, bezorgdheid en slapeloosheid te verminderen.

Maar ook je lichaam houdt van lachen. Zo wordt er gezegd dat optimistische mensen gezonder zijn en goedlachse mensen langer leven. Ook zijn er positieve effecten op de bloeddruk en bloedvaten bekend en zou het de luchtwegen beschermen tegen infecties. De weerstand is ook gebaat bij lachen.

Lachende mensen schijnen een beter werkend immuunsysteem te hebben! 

Vraag hier de Brochure aan voor COVID-19 testen en de online C-scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

'Ik meld mij aan voor de online workshop 'De Leefstijl Safari'

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.