Het Nationaal Preventieakkoord – overgewicht terugdringen2019-03-19T14:29:06+02:00

Project Description

Overgewicht

Het Nationaal Preventieakkoord – overgewicht terugdringen

De afgelopen twee weken kwamen er al blogs online over Het Nationaal Preventieakkoord. Zoals daarin ook verteld wordt heeft Rijksoverheid met 70 verschillende organisaties een aantal belangrijke maatregelen genomen om preventief gezondheidsproblemen terug te dringen. Deze maatregelen worden getroffen op de door Staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid) zogenoemde welvaartsziekten. Nederland is op dit moment zo’n welvarend land, dat het ook negatieve effecten heeft op de gezondheid. Wij zijn dan ook erg enthousiast over het feit dat de overheid meer tijd en energie wilt steken in het preventief benaderen van de gezondheid. De vorige weken hebben we het al gehad over problematisch alcoholgebruik en roken, deze week richten wij ons op overgewicht.

Het Nationaal Preventieakkoord: Overgewicht

Wij weten allemaal dat overgewicht een groeiend probleem is in Nederland, maar hoe wil het kabinet dit probleem dan gaan aanpakken? Het idee is om geen suikerhoudende frisdrank meer te verkopen op scholen, daarnaast überhaupt het suikergehalte in frisdrank te verlagen. Ook moeten er meer watertappunten in komen op openbare plekken. Er moet een gezonder voedingsaanbod komen in kantines en restaurants. Verder komt er een Schijf van Vijf campagne en wil het kabinet gaan investeren in het programma “Jongeren Op Gezond Gewicht”. Tevens is het idee ontstaan dat leefstijlbegeleiding vergoed gaat worden uit de zorg. Het is de bedoeling om met deze acties de naar verwachte stijging van meer dan 60% overgewicht in 2040 om te draaien naar een daling tot minder dan 40%. Dit is een vrij hoge doelstelling. Het RIVM(Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) denkt zeker dat deze acties kunnen leiden tot een daling, maar voor de verwachte daling zouden zeker nog extra maatregelingen moeten worden getroffen.

Waarom is overgewicht een probleem?

Zoals gezegd is overgewicht een groeiend probleem, maar hoe ziet de groei eruit en waarom is het zo een groot probleem? Als we kijken naar het meest recente onderzoek van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) en het RIVM zien wij dat obesitas verdeeld kan worden in drie verschillende klassen: Obesitas klasse 1 (lichtste vorm van obesitas. BMI 30-35), Obesitas klasse 2 (obesitas BMI 35-40) & Obesitas klasse 3 (morbide obesitas BMI >40). Uit het onderzoek blijkt dat 14% van de Nederlandse bevolking van 20 jaar en ouder een vorm van obesitas heeft, dit is wel 2,5 keer zoveel dan als in de jaren 80! Naast obesitas heeft 36% van de Nederlandse bevolking matig overgewicht. Dit betekent dat de helft van de Nederlanders overgewicht heeft!

7 belangrijke feiten op een rij

  1. Grootste groei in obesitas klasse 1 van 4% naar 11%
  2. Obesitas klasse 2 en 3 groeide ook, maar kwamen zelden voor in de jaren tachtig
  3. Vrouwen hebben meer last van obesitas dan mannen
  4. 20% van de Nederlanders van 65 tot 75 zijn obees, het grootste aantal van alle leeftijdsgroepen
  5. 13,5% van kinderen van 4 t/m 17 jaar heeft overgewicht, waarvan 2,8% obesitas
  6. Jongens van 4 t/m 11 jaar hebben vaker overgewicht dan meisjes
  7. Bij meisjes van 12 t/m 17 jaar komt zowel overgewicht als obesitas vaker voor dan bij jongens

Wat zijn de gevolgen?

Lichamelijke gevolgen

Overgewicht brengt veel lichamelijke gezondheidsklachten met zich mee. Zo blijkt uit onderzoek van RIVM dat 2 van de 5 personen met diabetes mellitus(type 2) hun ziekte te wijten heeft aan overgewicht. Daarnaast is de kans op chronische hartfalen door overgewicht groot. Ook groeit de kans op een beroerte meer en meer wanneer je overgewicht hebt. Verder is de kans op bepaalde kankers, zoals slokdarm-, alvleesklier-, dikkedarm,- galblaas-, borst,-(postmenopausaal), baarmoeder- en nierkanker, ook meer aanwezig bij overgewicht. Aandoeningen van het bewegingsstelsel, zoals artrose, aandoeningen van de ademhalingswegen, zoals slaapapneu en onvruchtbaarheid hebben ook een sterke relatie met overgewicht.

Psychische gevolgen

Ook blijkt uit dit onderzoek dat naast lichamelijke gevolgen overgewicht ook invloed kan hebben op je psychische gezondheid. Zo lopen mensen met overgewicht, in vergelijking met mensen met gezond gewicht, meer risico op psychosociale problemen, stigmatisering en discriminatie. Een ander voorbeeld is dat mensen met obesitas vaker last hebben angststoornissen of een depressie. De vraag is hier alleen of overgewicht dan een oorzaak of gevolg is. Zo kan overgewicht bij mensen met een depressie het gevolg zijn van de gewichtstoenemende effecten van antidepressiva.

Kinderen

Niet alleen volwassenen hebben last van overgewicht. Ook voor kinderen is dit een groeiend probleem. Net als bij volwassenen heeft dit een negatief effect op de gezondheid. Zo blijkt uit cijfers van RIVM dat kinderen met overgewicht, zowel op jonge als latere leeftijd, meer kans hebben op gezondheidsproblemen. Voorbeelden van aandoeningen zijn glucose-intolerantie, verhoogde bloeddruk en hypercholesterolemie(verhoogd cholesterol). Daarnaast hebben kinderen, die vanaf jongs af aan te zwaar zijn, meer kans op hart- en vaatziekten en diabetes mellitus(type 2).
Naast gezondheidsklachten kunnen kinderen ook last krijgen van psychische klachten. Zo hebben vooral meisjes last van stigmatisering. En is er ook meer kans op lagere zelfwaardering dat kan leiden tot meer psychosociale problemen, zoals eenzaamheid, verdriet en gespannenheid. Ook hebben tieners met obesitas meer last van suïcidegedachten.

Wat kun jij al doen aan een gezondere levensstijl?

Wat hierboven allemaal is gezegd zijn natuurlijk heftige cijfers! Gelukkig kun jij nal al genoeg doen om overgewicht tegen te gaan en een gezondere levensstijl te creëren.

Een aantal tips:

  1. Vervang ongezonde snacks voor een gezondere variant
    Op internet zijn talloze recepten van gezonder varianten van ongezonde snacks te vinden. Probeer je favoriete snacks eens uit!
  2. Drink minder frisdrank, bijvoorbeeld alleen in het weekend
    Vind je het lastig om helemaal geen frisdrank meer te drinken, probeer het dan in ieder geval te minderen. Zo geniet je pas echt van iets.
  3. Pak vaker de fiets naar werk, voor een boodschap, etc.
    Beweeg je niet zoveel, dan is dit een makkelijke tip om zo te implementeren in je gezondere levensstijl!
  4. Neem vaker de trap dan de lift
    Werk je op de 1e, 2e, 3e, of zelfs 4e verdieping, pak dan eens die trap! Misschien ben je buiten adem als je bovenaan komt, maar je hebt wel weer iets aan je dagelijkse beweging gedaan!
  5. Maak een wandeling in je pauze
    Ga even naar buiten, neem een frisse neus. Even in de buitenlucht doet je goed, zo kan je na je pauze weer fris en fruitig aan de slag!
  6. Ga op tijd naar bed
    Aanbevolen is dat de meeste mensen 8 uur per nacht nodig heeft, sommige mensen meer en sommige mensen minder. Kijk wat jij nodig hebt. Zit je vaak gapend en moe achter je bureau, dan weet je dat je waarschijnlijk wat meer slaap nodig hebt.
  7. Drink genoeg water, 2 liter per dag
    Zorg dat je genoeg water drinkt op een dag. Dit is nodig om je afvalstoffen in je lichaam af te voeren. Vind je water saai om te drinken, voeg dan munt, citroen of andere vruchten toe om er wat meer smaak aan te geven.
  8. Kook met verse & onbewerkte producten
    Kook niet met kant-en-klare zakjes of pakjes. Hier zit vaak veel zout in en producten die je lichaam gewoon weg niet nodig heeft. Kook met verse groente en gooi naar smaak je eigen kruiden erbij.
  9. Eet gevarieerd
    Eet niet elke dag hetzelfde. Probeer verschillende ontbijtjes uit. Eet verschillende groenten. Eet de ene keer vlees en de andere keer vis. Of probeer een keer vegetarisch!
  10. Begin met sporten!
    In de sportschool, thuis, op werk of buiten? Het kan overal, je moet jezelf er alleen toe zetten!
  11. Kies bewust
    Neem gerust af en toe wat iets “ongezonds”. Houd je bijvoorbeeld aan de 80-20 regel. 80% van je voeding bestaat uit gezond en 20% van je voeding bestaat uit wat lekkers.

Simple Check

Wij hopen dat we een bijdrage hebben kunnen leveren met deze blog. Simple Check helpt jou graag bij het ontwikkelen van jouw bewustwording. Door onze Health Check krijg je inzicht in een aantal belangrijke onderdelen van jouw fysieke gezondheid. Maar wij gaan verder. Wil je meer weten over wat Simpel Check kan doen voor jou en jouw organisatie op het gebied van gezondheid en vitaliteit? Neem dan contact met ons op.