• min

Introductie draagvlak medewerkers

Nadat de introductiefase bij de leidinggevenden is afgerond, start de introductiefase draagvlak medewerkers. Dit doen wij altijd door middel van een inspirerende workshop of kick-off. Dit kan zowel op locatie als online. Hierin wordt de werkwijze helder uitgelegd en wordt duidelijk wat iedereen kan verwachten. Zo wordt bewustwording gecreëerd voor het onderwerp duurzame inzetbaarheid. Hierna volgt de gezondheidscampagne. Deze is zowel online als offline in te zetten. Het doel hiervan is nogmaals te informeren, enthousiasmeren en deelname stimuleren. In deze fase biedt Simple Check verschillende diensten aan. Net zoals klanten hierin de keuzes maken die passend zijn bij hun organisatie, deed Simple Check dit ook.

Introductie en draagvlak medewerkers creëren

Dit is inmiddels de derde blog over onze campagne ‘Fit op jouw werkplek met Simple Check’. In de eerste blog heeft u meer kunnen lezen over het hoe en waarom van deze interne campagne: het geven van extra aandacht aan ons eigen duurzaam inzetbaarheidsbeleid en daarmee ook het bieden van de mogelijkheid aan al onze medewerkers om een kijkje in eigen keuken te nemen.

In de tweede blog heeft u meer kunnen lezen over hoe de interne campagne geïntroduceerd is bij de leidinggevenden en hoe wij draagvlak hebben gecreëerd. Introductie en draagvlak creëren is altijd de eerste fase in het proces. In deze blog kunt u meer lezen over hoe deze fase in het proces verloopt bij de medewerkers.

Het proces begint altijd met een heldere en inspirerende introductie om zo voldoende draagvlak te creëren. Ook wordt er gestart met een gezondheidscampagne die zowel online als offline is in te zetten. Het doel hiervan is informeren en deelname stimuleren. In deze blog leest u meer over de eerste fase in het proces voor medewerkers. Wilt u meer weten over hoe deze fase voor leidinggevenden verloopt, lees dan ook onze vorige blog!

Na de kick-off presentatie ontvangen de medewerkers een link. Via deze link kan men zich aanmelden voor de health check. Tevens krijgt men toegang tot een vragenlijst (DIX) die inzicht geeft in hoe het werk wordt ervaren. Deze door TNO ontwikkelde vragenlijst geeft helder inzicht in de leefstijl en de mentale gezondheid. Over deze DIX vertellen wij u later meer.

Online en offline gezondheidscampagnes

Bij de start van een campagne kunnen er diverse online en offline gezondheidscampagnes uitgezet worden. Denk hierbij aan het plaatsen van banners binnen de organisatie, het versturen van diverse interessante en inspirerende artikelen over uiteenlopende gezondheidsonderwerpen en het uitdelen van producten, zoals bijvoorbeeld waterflessen of fruit.

Op deze wijze wordt er extra bewustwording gecreëerd bij de medewerkers omtrent het onderwerp duurzame inzetbaarheid en de lopende campagne.

De interne campagne ‘Fit op jouw werkplek met Simple Check’

Een duurzaam inzetbaarheidsbeleid is maatwerk. Dit betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden die passen bij de organisatie. In deze fase heeft Simple Check ervoor gekozen om een kick-off workshop voor medewerkers te organiseren. Dit is de introductie van de interne campagne. Vervolgens kregen alle medewerkers via de mail een link toegestuurd. Met deze link konden zij zich aanmelden voor de health check en kregen zij meteen ook toegang tot de DIX vragenlijst.

Simple Check heeft er tijdens deze interne campagne voor gekozen om alle communicatie zoveel mogelijk te laten verlopen op dezelfde wijze als bij klanten. Dit betekent dat zij via de mail uitleg ontvingen over het online dashboard, het privacybeleid, de uitnodiging voor de health check met uitleg erbij en een herinneringsmail vlak voor de datum waarop de health check zou gaan plaatsvinden.

https://simplecheck.nl/wp-content/uploads/helath-check-duurzame-inzetbaarheid-gezondheid-op-het-werk-werkplek-werkvloer-gezond.jpg
https://simplecheck.nl/wp-content/uploads/helath-check-duurzame-inzetbaarheid-gezondheid-op-het-werk-werkplek-werkvloer-gezond-werknemers-werkgevers.png

Inzicht krijgen in de eigen gezondheid en daarnaast ook nog de tools aangereikt krijgen om deze te verbeteren is een cadeautje van de werkgever. In de fase die in het teken staat van introductie en draagvlak creëren hebben wij voor de volgende communicatie uitingen gekozen:

  • We hebben overal in ons kantoorpand banners geplaatst om de campagne onder de aandacht te brengen.
  • Er zijn goodiebags uitgedeeld aan al onze collega’s met daarin leuke producten zoals o.a. een waterfles en een boekje over positief denken.
  • Er zijn inspirerende artikelen en filmpjes verstuurd met betrekking tot diverse gezondheidsonderwerpen.
https://simplecheck.nl/wp-content/uploads/Goodiebag-duurzame-inzetbaarheid-gezondheid-gezond-aan-het-werk-op-je-werkplek-werknemers.jpg

Wij hopen een goed beeld te geven over deze zo belangrijke fase binnen het proces. Nadat deze fase is afgerond zijn de leidinggevenden en de medewerkers op de hoogte van alle in’s en out’s van de campagne en zijn ze zich bewust van het onderwerp duurzame inzetbaarheid en de mogelijkheden die worden geboden daar zelf gericht aan te werken.

Het is daarna tijd voor de volgende fase in het proces, namelijk; de metingen. In de volgende blog daarover meer. Heeft u naar aanleiding van deze blog nog vragen, neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. En hou vooral deze website, onze LinkedIn pagina en de Facebook pagina in de gaten. Zo blijft u op de hoogte!

Meer lezen?

Hieronder vind je een selectie van andere interessante nieuwsberichten die aansluiten bij wat je zojuist hebt gelezen. Ontdek en laat je inspireren!

Voedselverwarring door informatiestress

Tegenwoordig lijkt iedereen wel voor tenminste één voedingsstof gevoelig te zijn, met gluten als favoriet. Tegenover 2 tot 3% van de mensen met een voedselallergie geeft 9% aan minder gluten te eten of zelfs te vermijden. Het blijft echter niet alleen bij angst voor gluten, ook de pindanoot heeft het zwaar te verduren. Ruim 13% van de Nederlanders geeft aan de pinda’s te hebben ingewisseld voor de paranoten, het chia zaad en de goji bessen, de welbekende superfoods. “Het is duidelijk dat de voedselhypes zijn veranderd”, vertelt Frans Kok – hoogleraar voeding aan de Universiteit van Wageningen. “Vroeger ging het om afslankdiëten; in de jaren negentig telde ik er meer dan honderd. Nu gaat het om individuele voedingsmiddelen: tarwegras, melk, haver, ze worden opgehemeld of neergesabeld”, aldus Frans. Er heerst voedselverwarring door verkeerde informatie.

3 oktober, 2023

Training persoonlijke ontwikkeling

Afgelopen week hadden we weer een "training persoonlijke ontwikkeling en coachvaardigheden", met ons Health Check Team van Simple Check. De focus ligt op de rol die onze deskundigen van het Health Check Team hebben op het moment dat er een health check wordt afgenomen.

3 oktober, 2023

Overgang: deze informatie is essentieel voor vrouwen vanaf 40 jaar

Op dit moment zitten 1.6 miljoen vrouwen in Nederland in de overgang. Tachtig procent van deze vrouwen heeft te maken met overgangsverschijnselen. Dit merk je aan je lichaam, maar ook aan hoe je reageert op dingen. Dit komt doordat er veel verandert in je hormoonhuishouding, net als in de pubertijd. Door veranderende hormoonspiegels kunnen lichamelijke en emotionele overgangsverschijnselen ontstaan. Dit uit zich doordat je je ‘anders’ voelt dan dat je gewend was. Zo kun je je extreem moe voelen, veel gewrichtspijn ervaren of zelfs wat depressief. En ook hoofdpijn is een veel voorkomende kwaal die je kunt koppelen aan de overgang. Iedere vrouw komt vroeg of laat in de overgang. Genoeg reden dus om hier aandacht aan te geven!

2 oktober, 2023