Hoe voorkom je een burn-out?2022-04-08T12:51:51+02:00

Project Description

Hoe voorkom je een burn-out?

Wanneer je het gevoel hebt dat jouw leven teveel stress oplevert, is het belangrijk om op zoek te gaan naar balans. Dit geeft energie. Door je niet op jouw doel te richten, maar de tijd te nemen om je zelfinzicht te vergroten, herken je emoties, creëer je eigenwaarde en zelfrespect en heb je minder last van angsten en onzekerheden. Met meer zelfkennis en inzicht in je talenten en valkuilen, bespaar je jezelf een hoop frustratie en verdriet. Je ervaart veerkracht, rust en levensvreugde. Kortom: je geniet van de dingen die je doet.

4 TIPS

Tip 1: Zelfkennis vergroot je leefplezier.  

Levensvreugde en voldoening geven bescherming tegen negatieve stress. Wanneer je je gelukkig voelt, worden er zones in onze hersenen ontwikkeld die verantwoordelijk zijn voor positieve gedachten en gevoelens. Je kunt het vergelijken met een spiertraining: hoe meer spieren je traint, des te beter je ze kunt gebruiken. Hoe meer dingen je doet waar je van geniet, des te positiever je wordt. Oftewel: levensvreugde ontstaat door te leven zoals jij het wil. Om het gevoel van levensvreugde te bereiken, is zelfinzicht nodig op 3 niveaus:

I Inzicht in jouw talenten en gedrag

Inzicht in waar je energie van krijgt, bepaalt voor een groot deel je gedrag. Wat maakt je gelukkig? Wat doet je stralen? Wat voor invloed heeft dat op je gedrag? Wanneer je jezelf kent en weet waarom jij je gedraagt zoals je je gedraagt, helpt je dat om jouw energieniveau op peil te houden.

II Wees bewust van jouw normen, waarden en overtuigingen

Het merendeel van de opvattingen neem je onbewust over uit jouw omgeving. Door regelmatig na te gaan of je volgens je eigen normen en waarden leeft, leer jij jouw gedrag beter kennen. Maak je keuzes op basis van wat jij belangrijk vindt of word je beïnvloed door je omgeving? Door je eigen waarden helder te hebben en je daar naar te gedragen, laat je zien waar je voor staat. Waarden vormen jouw intrinsieke motivatie en hebben een zelfversterkend effect.

III Krijg helder waarom je bepaalde keuzes maakt

Drijfveren zijn de motor achter je gedrag. Zij zijn de reden waarom je bepaalde keuzes maakt. Als je bijvoorbeeld graag anderen helpt (sociale drijfveer) en je wordt gevraagd om iets voor iemand te doen, kan het zijn dat je ‘ja’ zegt zonder dat je jezelf afvraagt of je er wel tijd voor hebt en wat het je oplevert (praktische drijfveer). Dit kan betekenen dat jouw gedrag op korte termijn voldoening geeft, maar je op de lange termijn te veel energie kost. Wanneer je weet welke drijfveren voor jou belangrijk zijn en welke zorgen voor energie op de lange termijn, weet je hoe je op mentaal vlak goed voor jezelf kunt zorgen.

Tip 2: Kies een vorm van beweging die bij je past

Beweging reorganiseert de hersenen, waardoor je lichaam beter kan reageren op stress. De zogenaamde neurotransmitters die tijdens de inspanning worden aangemaakt, zorgen voor minder cortisol (het stresshormoon) in het lichaam en reguleren stemmingen en emoties. Dit is de reden waarom je na fysieke inspanning minder nerveus, hyperactief, en meer ontspannen bent. Het gevoel van eigenwaarde groeit en dat heeft een positieve invloed op jouw mindset en stresslevel.

Tip 3: Verhoog je weerstand met voldoende slaap

Door 7 tot 8 uur per nacht te slapen, voorkom je lichamelijke en geestelijke uitputting. Je lichaam is na een goede nachtrust beter in staat om te gaan met stresssituaties. Als je merkt dat je moeite hebt met inslapen, zorg dan voordat je naar bed gaat je minder bloot wordt gesteld aan prikkels. Kijk bijvoorbeeld een uur voor het slapen gaan niet naar een beeldscherm, drink geen cafeïne houdende dranken, doe rustig aan met alcohol en doe dingen waar je van ontspant.

Tip 4: Verlaag het stresshormoon met gezonde voeding

Een regelmatig en gezond voedingspatroon zorgt ervoor dat je lichaam beter met stress om kan gaan. Echter, de samenstelling is voor iedereen anders. De één reageert goed op koolhydraten, terwijl de ander meer behoefte heeft aan gezonde vetten. De één voelt zich beter met 3 gezonde maaltijden per dag, de ander verdeelt dit liever over 5 momenten op de dag. Zorg er in ieder geval voor dat je voldoende verse groente (250 gram per dag) en vers fruit (2 stuks per dag) binnenkrijgt. Groente en fruit zijn rijk aan vitamines, vezels en mineralen die het cortisol in het lichaam verlagen.

Wat is jouw stresslevel?

Uiteraard zijn er meer oplossingen voor het minder ervaren van stress en het vergroten van je weerbaarheid. Welke oplossing voor jou werkt hangt af van onder andere de knelpunten in je leven. Simple Check helpt je graag op weg naar een leven waarin je meer kunt genieten van de dingen die je doet. Middels onze Health check geven wij inzicht in de manier waarop je met stress op de werkvloer omgaat en hoe je eventueel jouw stresslevel kunt verlagen en meer energie uit je werk  kunt halen. Mocht je benieuwd zijn naar wat wij voor je kunnen doen? Ons Simple Check Team vertelt je graag meer. 

'Ik meld mij aan voor de online workshop 'Vitaal Leidinggeven'

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.