Hoe je de kans op hart- en vaatziekten verkleint2019-07-16T14:52:37+02:00

Project Description

hart in handen

Hoe je de kans op hart- en vaatziekten verkleint

In 2040 zal het aantal mensen met hart- en vaatziekten ten opzichte van 2011 met 65% zijn gestegen. Althans, als wij de voorspellingen moeten geloven. Het reeds gepubliceerde onderzoek van het RIVM in opdracht van de Hartstichting vertelt dat over ruim 25 jaar 1,4 miljoen mensen in Nederland een hartaanval of beroerte hebben gehad of lijden aan hartfalen. Een ongezonde levensstijl is hier een belangrijke oorzaak van. Ondanks dat Nederlanders gezonder leven, is er een grote groep die achterblijft en dat is zonde. Een vitale levensstijl geeft je meer energie, zelfvertrouwen en komt vanzelfsprekend ten goede aan je gezondheid.

Vergrijzing en levensstijl als oorzaak van hart- en vaatziekten

De mens wordt ouder. Een gegeven dat van invloed is op het groeiend aantal hart- en vaatklachten. De vergrijzing is hiervoor dan ook als een belangrijke oorzaak aan te wijzen. Desalniettemin kunnen we zelf in actie komen door een gezondere levensstijl aan te nemen. Door bijvoorbeeld de bloeddruk en het cholesterol te verlagen en ons gewicht gezond te houden. We kunnen onze gezondheid sturen door onder andere meer te bewegen, te stoppen met roken en gematigd alcohol te drinken.

Wist jij dat als mensen met een te hoge bloeddruk deze zouden verlagen, dit 360.000 hart- en vaatpatiënten zou schelen? Daar komen nog eens 320.000 patiënten bij als rokers stoppen met hun verslaving.

Gezonde inspiratie

Om gericht met deze gezondheidsrichtlijnen aan de slag te gaan blijkt vaak lastiger dan gedacht. Het verbeteren van je levensstijl vergt een goede dosis geduld en energie, waardoor velen snel op hun oude gewoontes terugvallen. Toch kunnen we op een leuke, toegankelijke manier de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.

Relaxen in de sauna

Door regelmatig te ontspannen in de sauna verklein je de kans op een hartaanval met 24%. Dit blijkt uit een groot Fins onderzoek, gepubliceerd in The Journal of the American Medical Association. Het kleine risico op hart- en vaatziekten is naar alle waarschijnlijkheid te danken aan de ontspannen levensstijl van de saunabezoekers. In het onderzoek is te lezen dat mensen die vier tot zeven keer per week de sauna bezoeken ruim 40% minder kans hebben op hart- en vaatklachten. Kortom: waar wacht je nog op?

Zingen ontspant

Zingen zorgt voor een daling van het cortisolniveau. Het cortisol is een stofje in het lichaam dat invloed heeft op het stressniveau en het zorgt ervoor dat je lichaam uit balans raakt wat betreft inspanning en ontspanning. Het is belangrijk dat je jouw cortisolniveau laag houdt aangezien stress de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Daarnaast bevordert zingen de bloedsomloop doordat de ademhaling laag en onder controle blijft. Nu zijn we helaas niet allemaal geboren met gouden keeltjes, maar elke ochtend een heerlijke zangsessie onder de douche of in de auto is meer dan gezond!

Wist je dat 66% van de sporters gemotiveerd blijft als zij dit samen met een vriend of vriendin doen?

Sport samen

Voldoende beweging verlaagt de bloeddruk en kan tot gewichtsverlies leiden. Tevens is het een goede manier om hart- en vaatziekten te voorkomen. Het zweten, het sneller kloppen van het hart en de manier van ademhalen zetten allerlei gunstige lichaamsprocessen in gang. Het stimuleert bijvoorbeeld de bloedsomloop, houdt je spieren gezond en heeft een positief effect op je vetpercentage. In deze donkere wintermaanden kan het soms lastig zijn om te gaan sporten, terwijl je weet dat het goed is voor je humeur. Sport daarom samen met een vriendin, buurvrouw/man of broer of zus! Samen kom je verder.

Houd jouw eetpatroon in evenwicht

Een gezond gewicht verlaagt de kans op hart- en vaatziekten. Een inzicht in jouw voedingspatroon kan een manier zijn om jouw gezonde gewicht te behouden of een gezond gewicht te bereiken. Je kunt jouw ideale voedingspatroon bepalen en bijsturen waar nodig. Het ruime aanbod van applicaties biedt je de mogelijkheid vandaag nog te beginnen met het analyseren van jouw voedingspatroon. MyFitnessPal heeft bijvoorbeeld een applicatie dat voedsel scant op voedingswaarden. Ook biedt de app de mogelijkheid om producten handmatig in te voeren. De app houdt je een spiegel voor, waardoor je gestimuleerd wordt gezonder te eten.

Deel je gezonde voornemens met anderen

Wil jij graag afvallen en gezonder leven, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wellicht is er iemand in je directe omgeving die je daarbij kan helpen. Door jouw voornemens kenbaar te maken, krijg je support van buiten af wat je motiveert om jouw doel te bereiken.

Voorkom stress en overgewicht

Om de kans op een stijging van 65% van hart- en vaatziekten te verkleinen moeten we meer ontspannen en gezonder leven. Je krijgt meer energie en blijft ook op lange termijn fit en gezond. Door een gezonde balans tussen inspanning en ontspanning te creëren, gezonder te eten en meer te bewegen zal je op korte termijn en, nog belangrijker, op langere termijn een gezond resultaat zien.

[gravityform id=”34″ title=”true” description=”false”]