Het herstellen van een burn-out, hoe doe je dat?2019-07-16T14:34:27+02:00

Project Description

zon zee vrouw

Het herstellen van een burn-out, hoe doe je dat?

Bij een burn-out is het moeilijk om de draad weer op te pakken. De valkuil ligt vaak in de herhaling van (ongemerkt) gedrag. Als het even kan, richt je de dagen weer in zoals voor de burn-out. ‘Ik wil best wel wat leren, maar alleen als ik zo snel mogelijk weer aan de slag kan gaan en dit rotgevoel achter me kan laten’. Hoe begrijpelijk deze gedachten ook is, het werkt niet. Na het ervaren van te veel werkstress is een lichamelijke en mentale omschakeling nodig.

Opnieuw naar jezelf leren kijken

Zodra je ziek thuis zit draait alles om het proces van ‘beter worden’. Bij beter worden denken we al gauw in de termen van het terugvinden van de oude levensstijl. We verlangen ernaar alles weer ‘gewoon’ te kunnen doen. Ondanks dat je dit van jezelf verwacht, is dat niet de richting die je op moet gaan. De burn-out laat zien dat je oude gedrag niet goed voor je is geweest. Het heeft te veel van je gevraagd en zal, wanneer je weer in je oude patroon vervalt, teveel van je blijven vragen. De kans dat je dan echt beter wordt, is nihil.

Een interessante vraag is dan ook: waar staat ‘beter worden’ voor?

Wat is ‘Beter’?

  • Beter je grenzen aan kunnen geven je neerleggen bij het feit dat je niet alles kunt
  • Beter weten waar je ‘ja’ of ‘nee’ tegen zou moeten zeggen
  • Beter weten hoe je keuzes het beste kunt communiceren, zonder dat je je schuldig voelt of blijft twijfelen

Weet wat je belangrijk vindt en maak op basis daarvan keuzes

Door te doen waar jij achter staat en waar je energie uithaalt, ervaar je minder druk. Zelfs als je omgeving het niet met je eens is of andere verwachtingen heeft. Het is tenslotte een keuze waar je heel goed over na hebt gedacht en voor 100% achter staat. Als je weet wat je wilt en een keuze durft te maken zonder twijfel of schuldgevoel, krijg je vanzelf meer energie.

Gun jezelf een volledig herstel

Het herstel van een burn-out kan maanden, soms een langere tijd duren. Voor een volledig herstel is het belangrijk om de volgende stappen te doorlopen.

  • Accepteer de situatie en maak er gebruik van. Oftewel: leer loslaten. Zolang je ‘vecht’ tegen de situatie zoals die is, blijf je energie verliezen. Je hebt niet meer energie dan je kunt geven en het is belangrijk dat je die energie goed verdeelt. Dit is dan ook het belangrijkste deel om te kunnen herstellen. Het is een vorm van mentale gedragsverandering, wat veel energie vraagt en daardoor ⅔ van het herstel in beslag neemt.
  • Begrijp hoe de situatie heeft kunnen ontstaan. Door kritisch naar jezelf te kijken en te herkennen welke normen en waarden, karaktereigenschappen en werkomstandigheden tot deze situatie hebben geleid, kun je jouw gedrag bijsturen.
  • Creëer een werkbare work-life balans. Ga na wat jij belangrijk vindt in het leven, wat jou drijft om bepaalde keuzes te maken. Op basis van deze waarden en drijfveren kun je je grenzen opnieuw bepalen en leren accepteren. Tijdens deze stap kom je erachter waar je energie van krijgt en wat je energie kost, zowel op korte als lange termijn.
  • Re-integreren op de werkplek en in je privéleven. Wanneer je de situatie niet alleen hebt geaccepteerd, maar ook weet waar het aan heeft gelegen en een balans hebt gecreëerd, is het tijd om te kijken of je jouw nieuwe levensstijl kunt gaan opbouwen. Door de opgedane kennis mee te nemen en je gedrag daarop af te stemmen voorkom je dat je weer in dezelfde situatie terecht komt.Kortom: het gaat erom dat je je bewust wordt van wat op de korte termijn voldoening geeft, maar wat ook op de lange termijn voor een goed gevoel zorgt. Je leert situaties herkennen die je energie kosten, maar ook opleveren. Wat jij belangrijk vindt en leuk vindt om te doen, wordt de motor achter je gedrag en laat zien waarom jij iets doet en op welke manier.Bron: Ellen Rentenaar – Mediator | Coach | Trainer – Rentenaar & CO

[gravityform id=”34″ title=”true” description=”false”]