De voordelen van sporten2019-07-16T13:25:07+02:00

Project Description

sporten

De voordelen van sporten

Dat sporten goed is voor je gezondheid, dat weten we inmiddels. Maar weet je ook dat al bij een lichte inspanning van 15 minuten je de kans op gezondheidsrisico’s, als diabetes type 2 en hart- en vaatziekten, verlaagd? De studie van Thijs Eijsvogels van het Radboudumc en Paul Thomson van Hartford Hospital laat zien dat een minimale inspanning al een grote gezondheidswinst oplevert. Daarnaast is sporten ook nog eens goed voor het onderhouden van sociale contacten en heeft het een positief effect op je humeur. Sporten is dus niet alleen gezond omdat je er fitter van wordt, je zit geestelijk ook lekkerder in je vel. Wie voldoende beweegt, merkt dat sporten een positieve invloed heeft op zijn lichaam, zowel fysiek als mentaal.

Fysieke voordelen

  1. Een betere doorbloeding
    Zweet stimuleert je bloedsomloop. Wanneer je lichaam warmer wordt, transpireer je om de warmte weer kwijt te raken. Hierdoor stoot je de afvalstoffen die je in je lichaam hebt opgebouwd af en stroomt het bloed beter door je aderen. Je lichaam herstelt zich op een natuurlijke wijze, waardoor je er aan de buitenkant beter uit gaat zien. Daarnaast voorkom je dat je aderen dichtslibben, waardoor de kans op hart- en vaatziekten kleiner wordt.
  2. Sterkere botten en spieren
    Door regelmatig te sporten versterken je botten en spieren. Vooral voor mensen met een kantoorbaan zijn deze fysieke voordelen van belang. Te veel zitten is slecht voor de gezondheid en regelmatig bewegen verdient voor deze groep daarom extra aandacht. Door te sporten gebruik je het lichaam op een andere manier, waardoor je jouw lichaam soepel houdt. Je maakt je botten en spieren sterker, waardoor je gezondheidsproblemen als diabetes en hart- en vaatziekten voorkomt.
  3. Je blijft op gezond gewicht
    Hoe meer spierweefsel je hebt, hoe hoger je stofwisseling. Door regelmatig te bewegen verbrandt je lichaam genoeg calorieën om je lichaam in een goede conditie te houden. Een goede conditie heeft weer positief effect op je stofwisseling. Als je tijdens werkdagen veel zit zal je buiten werktijd regelmatig moeten sporten om je lichaam fit te houden, zodat je ook je stofwisseling op pijl houdt.
    Hoewel gezonde voeding een belangrijk aspect is in het afvalproces, helpt sporten je om op gezond gewicht te blijven. Hoe langer de activiteit is, hoe beter. De intensiteit van de sport is minder van invloed op je gezondheid.

Wist jij dat door te sporten je meer kan eten zonder dat je ervan aankomt? Als jij een uurtje spint verbrand je tussen de 500 en 600 calorieën en dat betekent dat je die dag dezelfde hoeveelheid speling hebt in het binnen krijgen van het aantal calorieën.

Mentale voordelen

  1. Meer zelfvertrouwen
    Door regelmatig te sporten zit je lekkerder in je vel. Je krijgt meer eigenwaarde, kracht, conditie en energie. Uit een onderzoek van de Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice blijkt dat door voldoende te bewegen je jezelf meer accepteert en de kans op depressie en angst vermindert. Eén van de redenen hiervoor is dat je tijdens het sporten het gelukshormoon ‘endorfine’ aanmaakt. Dit stofje heeft een pijnstillende werking en geeft een gelukkig, euforisch gevoel. Het is dus niet zo gek dat je na een rondje hardlopen meer energie hebt.
    Vooral na een lange werkdag is het verleidelijk om lekker op de bank te zitten en daar de rest van de avond niet meer vanaf te komen. Wanneer je vaker sport zal je merken dat je energieker wordt, opgewekter en beter tegen stress kunt. Reden genoeg om van de bank te komen en de stap naar buiten te zetten om te sporten. Het is een gezonde manier om de dag met meer energie te beginnen en daardoor productiever aan de slag te gaan.
  2. Een moment voor jezelf
    Sporten is een manier om je volledig te concentreren op jezelf. Voor vele is het een moment van de dag waarin zij hun gedachten op nul zetten, alle zorgen vergeten en even ontsnappen aan het dagelijks leven. Het is een vorm van ontspanning, waar het eerder genoemde gelukshormoon een rol in speelt. Je wordt rustiger en kijkt rationeler tegen bepaalde situaties aan. Oftewel, sporten: even helemaal weg.

Kortom: sporten heeft een belangrijke invloed op je lichaam, zowel fysiek als mentaal. Pak daarom wat vaker de trap in plaats van de lift, ga waar mogelijk op de fiets naar je werk in plaats van met de auto en loop regelmatig een rondje tijdens kantooruren. Iedereen heeft voldoende beweging nodig om goed, gezond te blijven functioneren.

[gravityform id=”34″ title=”true” description=”false”]