Imbema

De samenwerking met Imbema heeft veel opgeleverd. Zowel op individueel niveau voor de medewerkers, maar ook voor de gehele organisatie. Zij zien deze health check als een 0 meting waardoor er goed inzicht is ontstaan in de aandachtspunten op zowel fysiek als mentaal vlak. Ook hebben zij hiermee stuurinformatie om niet alleen nu te kijken naar de situatie maar ook om mee te bewegen richting de toekomst.

Inspirerende samenwerking met Imbema

Imbema is een sociaal en vooruitstrevend familiebedrijf in Haarlem die organisaties – in de industrie, energiesector en transport & logistiek – helpt bij het creëren van een veilige en efficiënte werkomgeving. Imbema heeft in Nederland ongeveer 200 medewerkers en vier verschillende werklocaties: Haarlem, Nieuwerkerk a/d IJssel, Vlaardingen en Den Helder.

In gesprek met Marianne Stam, HR medewerker bij Imbema.

Het is niet nieuw voor Imbema om zich bezig te houden met de gezondheid en vitaliteit van hun medewerkers. Voorheen boden ze de medewerkers tweejaarlijks een medische keuring aan, al bijna 25 jaar via dezelfde partij. “Wij wilden de focus verleggen van medisch naar preventief. Daarnaast zijn wij bezig met AVG en hierdoor zijn wij op zoek gegaan naar een partij met een digitale werkwijze en aandacht voor de privacy van onze medewerkers. Ook hierin willen we graag meebewegen met de tijd. In onze zoektocht kwamen we al snel uit bij Simple Check” aldus Marianne Stam.

Volledige ontzorging

“Uiteindelijk bleek Simple Check de partij die op meerdere vlakken voldeed aan onze eisen.” vertelt Marianne verder. “Bij onze online zoektocht kwamen we als eerste uit op de website van Simple Check. We zagen de bus en waren meteen razend benieuwd. Vervolgens hebben we een kennismakingsgesprek gepland bij het kantoor van Simple Check in Hoofddorp. Het enthousiasme van de adviseur en het Health Check team tijdens de kennismaking en de mobiele werkwijze door inzet van de health check bus waren twee belangrijke redenen waarom we voor Simple Check zijn gegaan. Ook vonden we het stuk samenwerken en dus teamwork heel belangrijk. Bij bepaalde aspecten wilden wij volledig ontzorgd worden. Zo was er voor ons de wens om niet te weten wie er wel en niet zouden deelnemen aan de Health Check, omdat je dan onbewust daar toch een mening over zou kunnen gaan vormen. Dit is niet aan ons. Simple Check heeft dan ook het hele aanmeldproces uit handen genomen om dit te voorkomen. Daarnaast hielp Simple Check bij de communicatiecampagne voorafgaand aan de Health Checks door het aanleveren van posters, uitnodigingsteksten, flyers etc.”

Aangeboden Health Check:

  • Duurzame Inzetbaarheidsindex (DIX) van TNO
  • Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA) van TNO
  • Leefstijl inventarisatie
  • Bloedonderzoek (cholesterol & bloedsuiker)
  • Lichaamsverhoudingen (BMI, buikvet, vetpercentage en visceraal vet)
  • Bloeddruk
  • Handknijpkracht
  • Longtest
  • Weerstandscheck
  • Aanvullend onderzoek (afhankelijk van de functie van de medewerker):
    • Gehoortest
    • Visustest
    • Fysieke belasting test

 

“Wat ook fijn was dat de health check inhoudelijk als maatwerk kon worden ingezet. De inhoud van de Health Check werd aangepast aan de verschillende functies van onze medewerkers. Volledig afgestemd op de eventuele gezondheidsrisico’s van het uitoefenen van hun werkzaamheden!”

Marianne Stam

Imbema

Preventieve aandacht op mentaal gebied

Naast de fysieke test en de leefstijl vragenlijst in de bus heeft Imbema ook gekozen voor preventieve aandacht op mentaal gebied. Hierdoor kwamen ze uit bij de duurzame inzetbaaheidsindex (DIX) en de PSA, oftewel de Psycho Sociale Arbeidsbelasting. Dit zijn beide scans van TNO, die meer inzicht geven in het huidige en toekomstige functioneren en inzicht geven in het ervaren van de veiligheid, ongewenste omgangsvormen, werkdruk en andere werkomstandigheden. “Op het moment dat onze collega’s in de bus stapten werden er meteen goede verbanden gelegd tussen de vragenlijsten en de verdere onderzoeken. Hierdoor konden er hele concrete tips en adviezen gegeven worden. Wat ook ontzettend leuk was is de manier waarop alle resultaten worden teruggekoppeld in het online dashboard. Je krijgt niet alleen de resultaten te zien, maar wordt ook doorgelinkt naar verschillende kennisartikelen, video’s en tipkaarten. Ik ben hier zelf ook echt even voor gaan zitten, hartstikke leuk en interessant!”

Anonieme groepsrapportage

Marianne vertelt enthousiast verder: “Wat ook heel fijn was is dat we echt heel veel hebben gehad aan de groepsrapportage en de presentatie van die resultaten. We leggen deze rapportage nu naast iedere interventie die we bedenken om te kijken of dit wel goed aansluit bij de doelen die we hebben gesteld. De groepsrapportage is door jullie adviseur eerst gepresenteerd op HR niveau, maar uiteindelijk ook bij directie en het MT. Dit omdat sommige resultaten wat ons betreft meer aandacht behoeven dan we van te voren hadden gedacht. Zo bleek dat er verbetering mogelijk is op het gebied van leefstijl maar ook zeker om het gebied van persoonlijk leiderschap in combinatie met werkdruk en stress. Doordat dit zo helder werd gecommuniceerd hebben we in gezamenlijkheid een aantal belangrijke stappen kunnen zetten richting een effectief duurzaam inzetbaarheidsbeleid.“

Vitaliteit campagne met aandacht voor:
  1. Fysiek fit
  2. Mentaal fit
  3. Fit for the future

“Deze drie thema’s komen om en om maandelijks terug in de vorm van o.a. tips en artikelen op intranet, vitaliteitscadeautjes en digitale workshops. Zo zijn de workshops “Supermarktsafari’ en “Manage je stress” inmiddels gegeven. Ook mogen medewerkers vrijblijvend gebruik maken van gesprekken met een leefstijlcoach om zo gericht aan de voor hen belangrijke doelen te werken.”

Aanmeldingen

Van de ongeveer 200 medewerkers heeft ongeveer 56% deelgenomen aan de Health Check. “Dit was wel naar verwachting. Onze medewerkers waren een andere aanbieder gewend, met andere testen. Hier moesten zij aan wennen. Ook moesten mensen wennen aan het online portaal. Vertrouwen lag daarin aan de basis. Vragen als: “ Hoe zit het met de privacy?” en “Kunnen jullie dan ook mijn gegevens inzien?” leefden toch bij veel mensen. We hebben er alle vertrouwen is dat de aanmeldingen de volgende keer weer hoger zijn dan dit jaar. Wat hielp is dat het health check team in de bus de vragen goed kon beantwoorden én dat Simple Check goed heeft meegedacht over de communicatie voorafgaand aan het traject. Eenmaal over de drempel bleek gelukkig dat de meeste medewerkers juist enthousiast zijn over hun deelname aan de health check en het online portaal met daarin een heldere en inspirerende terugkoppeling van de resultaten.”

Tot slot

Imbema kiest ervoor om tweejaarlijks de Health Check te herhalen met daarbij tussentijds gebruik te maken van de expertise van Simple Check door o.a. het aanbieden van leefstijlcoach gesprekken en workshops. Ook wij, als Simple Check kijken terug op een inspirerende samenwerking. Het feit dat een bedrijf ervoor kiest om preventief onze health checks in te zetten en deze mee te nemen in een duurzaam inzetbaarheidsbeleid is toch eigenlijk wel waar we het voor doen. Dus dank je wel Marianne, voor het vertrouwen en de fijne samenwerking!